Wydarzenia


17.05.2018 r., g. 18.00

Metamorfizm / wernisaż



Budynek D, II piętro

Wystawa czynna od 17 maja 2018 r. do 9 września 2018 r.

Magdalena Abakanowicz odcisnęła wyraźny ślad w światowej sztuce tkaniny dzięki prezentacji swoich przemyśleń, idei i osiągnięć na kilku edycjach legendarnego Biennale Tkaniny w Lozannie. Relacje były obustronne i przebiegały na różnych płaszczyznach. Pozwoliły skupić na artystce uwagę całego świata, a jednocześnie spowodowały, że jej wpływ na światową sztukę, przede wszystkim tkaniny, nabrał tak szerokiego i ogromnego znaczenia. Kontakty lozańskie, przyjaźnie Abakanowicz z Alice i Pierre’em Pauli, Marguerite i Pierre’em Magnenat, pozwalają po wielu latach odkrywać wspaniałe dzieła, które artystka przekazała swoim szwajcarskim przyjaciołom. Stanowią one obecnie część zbiorów Fundacji Toms Pauli, która zachowuje i bada bogatą spuściznę lozańskich Biennale. I nie były dotychczas prezentowane publiczności w Polsce. To czyni tę wystawę tak wyjątkową.

Obecna prezentacja skupia się na dojrzałym okresie twórczości Magdaleny Abakanowicz w dziedzinie tkaniny artystycznej, kiedy jej starania o autonomię tego medium zyskały uznanie na świecie. Dzięki nim we wnętrzach uznanych galerii i muzeów na świecie pokazywano prace, które zrywały z płaszczyznowością formy tkackiej czy wręcz stworzyły nowy gatunek w pełni trójwymiarowych rzeźb miękkich. Abakanowicz była prekursorką tych działań i z nimi jest przede wszystkim kojarzona. W tym kontekście jako eksperyment należy traktować powrót do tradycyjnych metod pracy, jaką było projektowanie na kartonie i przekazanie realizacji wykwalifikowanym rzemieślnikom. Taka postawa była odległa polskiej szkole tkaniny, jednak została przez Abakanowicz wypróbowana. Efektem są dwa wyjątkowe dzieła: karton autorstwa artystki i zrealizowana w legendarnym Aubusson na jego podstawie tkanina.

Abakanowicz znana jest ze swoich wielkoformatowych dzieł, dlatego na wystawie nie mogło ich zabraknąć. Są więc Abakany z Lozanny, ale też „Kompozycja monumentalna”, praca wypożyczona z Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, która pokazuje, jak doskonale artystka potrafiła swoją sztuką dominować w przestrzeni. Ta instalacja z lat 1973–75 ma rozmach i siłę organicznych form, stanowi komentarz dla realizacji przeznaczonych do wnętrz prywatnych i galerii.

Zapowiedzią zmian w języku formalnym są prace z cyklu „Landscape” i „Embrologia”.  Dopełniają one portretu Magdaleny Abakanowicz jako artystki wszechstronnej i otwartej, wciąż poszukującej nowych form wyrazu. Niemniej zamykają już etap zdobywania dla sztuki tkaniny nowych obszarów. To w okresie, który wyznacza ramy czasowe dla obu odsłon wystawy „Metamorfizm” (lata 60. i 70. XX w.), Magdalena Abakanowicz wpłynęła tak znacząco na zmianę podstaw funkcjonowania medium tkaniny.

Kuratorka: Marta Kowalewska
Producentka: Beata Bocian
Aranżacja przestrzeni: Maja Pawlikowska
Projekt graficzny: Full Metal Jacket / Jerzy Gruchot, Wojciech Koss 

Prace pochodzą z: Toms Pauli Foundation, kolekcja Jana Kosmowskiego, Le Musée de la Tapisserie d'Aubusson, Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie

Wydarzenia towarzyszące

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Urodziny Łodzi w Centralnym Muzeum Włókiennictwa

Zapraszamy do świętowania 595. Urodzin Łodzi

GMF TOP 10 - Tangata Quintet

Specyficzny styl kompozytorski Piazzolli, tzw. tango nuevo był w dużej mierze kreowany przez zespół samego kompozytora – Quinteto Nuevo Tango.

Warsztat „EPI, MEZO, KATA, czyli budowanie świata"

Jakie procesy zachodzą we wnętrzu Ziemi? Czy ich efekty widzimy na jej powierzchni?

1,2,3 do muzeum idziesz Ty!

Cykl warsztatów twórczych o charakterze sensoryczno - ruchowym adresowany do najmłodszych dzieci wraz z opiekunami, którzy chcą RAZEM kreatywnie spędzić godzinę w naszym Muzeum.

GMF TOP 10 - Waglewski & Pospieszalski

Podczas koncertu usłyszymy nieprzewidywalny akustyczny duet Wojciecha Waglewskiego i Mateusza Pospieszalskiego.