Wydarzenia


18.05.2017 r., g. 18.00

Wernisaż wystawy "Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych"



Czym jest dziś Łódź Włókiennicza? Legendą, niechcianą przeszłością, snem o potędze Ziemi Obiecanej, a może nie istnieje wcale – podobnie jak dziesiątki opuszczonych, zrujnowanych hal fabrycznych? Gdzie są włókniarki/włókniarze, robotnice/robotnicy, projektantki/projektanci? Czy pozostał po nich ślad, a jeśli tak – co możemy z niego wyczytać?

Wystawa „Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych” prowokuje do zadawania pytań – wchodząc w jej przestrzeń po białym kobiercu, wkraczamy symbolicznie do świata, którego centralną osią jest zagadnienie tkaniny przemysłowej. Sonia Kądziołka, pochodząca z Łodzi kuratorka wystawy, nadała ekspozycji strukturę przenikających się kręgów tematycznych – teoria/metodologia tkaniny, materia/haptyczność, dotykowość/dotkliwość, pamięć/tożsamość/transformacje, praca włókniarki/praca projektantki/życie codzienne. Multisensoryczność projektu pozwala odbierać prezentowane dzieła przy pomocy wzroku, słuchu oraz, przede wszystkim – dotyku, przedkładając ten właśnie zmysł nad, z reguły dominującą w praktyce prezentowania tkanin, postawę „wzrokocentryczną”. Tkanina jako medium staje się nośnikiem różnorodnych treści. Kuratorka, prezentując fragmenty „interwencyjnych” filmów dokumentalnych o życiu włókniarek, zderza je z głosem młodego pokolenia artystów, kierujących swoje zainteresowanie w stronę przeszłości i teraźniejszości losu robotników pracujących w zlikwidowanych obecnie zakładach przemysłu tekstylnego.

Fotografie pokazujące opuszczoną, zrujnowaną przestrzeń wielkich hal, tętniących niegdyś hukiem dziesiątek maszyn. Odlew spracowanych dłoni matki, łączącej, jak wiele innych kobiet, pracę zawodową z pracą dla domu. Kądziołka pyta w tym projekcie o skuteczność sztuki interwencyjnej, zwracającej się ku temu co niedocenione, odrzucone, skrzywdzone. Mocnym akcentem wystawy jest nawiązanie do współczesnej tragedii, jaka miała miejsce w Bangladeszu w 2013 roku, kiedy to pod gruzami wieżowca mieszczącego kilka fabryk odzieżowych zginęło ponad 1000 pracujących w nich osób.

Wystawa, zaplanowana przez kuratorkę jako projekt w kilku odsłonach, we wnętrza Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi wpisuje się wręcz symbolicznie, również poprzez tytuł – „efekt ostateczny” to określenie tkaniny przemysłowej sformułowane przez założycielkę muzeum – Krystynę Kondratiukową.

Kuratorka: Sonia Kądziołka.

Wystawa czynna do 10 września br., budynek D, III piętro.

Program wydarzeń towarzyszących.

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Warsztat "ROŚLINY, GOBELINY I WIELKIE TKANINY"

Wszyscy doskonale wiemy, że ogry mają warstwy, podobnie jak cebula. A czy dzieła sztuki mają warstwy?

Warsztat "CZŁOWIEK Z NATURY'

Analizując kim jesteśmy, jacy jesteśmy i w jaki sposób się zmieniamy, wykorzystując pastele, farby, mazaki, bawełniany materiał oraz grzebienie, stworzymy autoportrety naszej natury, tego co lubimy i  czego nie lubimy

Oprowadzanie po wystawie „Ad initium"

Zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie prof. Włodzimierza Cygana po wystawie „Ad initium".

Warsztaty rodzinne

Szukacie miejsca na kreatywne spędzanie czasu? Właśnie je znaleźliście!

VI Ogólnopolska Wystawa Rękodzieła Artystycznego "Z Nici Ariadny"

VI edycja wystawy „Z nici Ariadny”, organizowana przez Centralne Muzeum Włókiennictwa i Fabrykę Nici w Łodzi Ariadna S.A