Archiwum wystaw


Azja-Europa III



Budynek A, I piętro

Wystawa czynna od 7.09.2017 r do 12.11.2017 r.

Pomysłodawczynią projektu „AZJA – EUROPA III” jest Erny Piret, która w 2009 r. zapoczątkowała cykl międzynarodowych wędrujących wystaw, stanowiących wówczas podziękowanie dla swojej wieloletniej przyjaciółki, pochodzącej z Japonii artystki Kakuko Ishii. Kuratorką tegorocznej, trzeciej już odsłony ekspozycji poświęconej sztuce włókna, jest Marika Szàraz – artystka i projektantka na co dzień pracująca i mieszkająca w Brukseli.

Koncepcja kuratorki opiera się na prezentacji wschodniej i zachodniej tradycji sztuki włókna. Kluczem doboru prac stały się innowacyjne i różnorodne techniki oraz chęć podkreślenia roli eksperymentu w twórczości poszczególnych artystów, dążących do perfekcji poprzez wybór i modyfikację odpowiednich środków artystycznych.

Celem Szàraz nie było zderzenie/porównanie tradycji kulturalnej Wschodu i Zachodu, lecz prezentacja bogactwa kreatywnej wyobraźni artystów europejskich i azjatyckich. Prace azjatyckich artystów są autentyczne, głęboko zanurzone w kulturze i historii, zaś Europejczycy często wprowadzają do tradycyjnych technik oryginalne rozwiązania, twórczo przekształcając je na potrzeby wyrażenia własnej, indywidualnej kreacji. Wierna koncepcji Piret, Szàraz stworzyła wystawę jako dzieło sztuki samo w sobie, gdzie obecność każdej pracy opiera się na dążeniu do ukazania harmonii prezentacji.

Ekspozycja prezentuje wybór prac artystów pochodzących z trzech krajów azjatyckich (Chiny, Japonia i Korea Południowa) i czternastu europejskich (Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Niemcy, Węgry, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Holandia, Polska, Hiszpania i Szwecja).  Na wystawie będzie można zobaczyć także dzieła stworzone na potrzeby trzeciej edycji „AZJA - EUROPA”, gdzie zostaną one pokazane po raz pierwszy.

Premierowa odsłona „Asia-Europe III” (tytuł oryginalny) prezentowana była w Deutsches Textilmuseum w Krefeld w Niemczech od października 2016 do  kwietnia 2017 r. Po zamknięciu ekspozycji w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, projekt zostanie pokazany w 2018 r. w Janina Monkute Marks Museum Gallery w  Kiejdanach w Litwie.

 

Artystki/artyści biorący udział w wystawie:

Antra AUGUSTINOVICA – Litwa
Marian BIJLENGA –Holandia
Young-Soon CHA – Korea
Nora CHALMET – Belgia
Yeon-Soon CHANG – Korea
Włodzimierz CYGAN – Polska
Kela CREMACHI –Włochy
Kazue HONMA – Japonia
Kakuko ISHII – Japonia
Mitsue ITO – Japonia
Yasuko IYANAGA – Japonia
Raija JOKINEN – Finlandia
Ken KAGAJO – Japonia
Hideaki KIZAKI – Japonia
Irina KOLESNIKOVA –Niemcy
Akiko KUMAZAWA – Japonia
Bara LEHMANN-SCHULTZ – Niemcy
Sung-Soon LEE – Korea
Jean Michel LETELLIER – Francja
Beili Liu  – Chiny
Françoise MICOUD – Francja
Miki NAKAMURA – Japonia
Maria ORTEGA – Hiszpania
Erny PIRET – Luksemburg
Jeannine De Raeymaecker – Belgia
Lina RINGELIENÉ – Litwa
Ausra SEDLEVICIUTÉ – Litwa
Jin Sook SO – Korea/Szwecja
Magdalena SOBON – Polska
Yukako SORAI – Japonia
Blanka SPERKOVA – Czechy
Marika SZARAZ – Węgry
Kyoko UEDA – Japonia
Makiko WAKISAKA – Japonia
Rieko YASHIRO – Japonia
Yong-Soon Chung – Korea Poudniowa

 

Kuratorka: Marika Szàraz

Koordynacja wystawy: Magdalena Sibera

Projekt ekspozycji: Marta Galik

Projekt graficzny: Magdalena Sibera

 

Tekst kuratorski

Curatorial text

Zobacz również


4.10.2017, środa, 18.00

Roundabout Baltic

'Roundabout Baltic' to wystawa-opowieść. Nie mówi o kondycji wzornictwa w krajach nadbałtyckich. Nie jest naukową analizą. Niczego nie dowodzi. To wystawa o projektowaniu z widokiem na morze.

Ogólnopolska Wystawa Haftu Krzyżykowego Złota Igła 2017

Motywy abstrakcyjne, rośliny, zwierzęta, pejzaże, architektura, sceny rodzajowe. Do tego niesamowite efekty kolorystyczne i niezwykła precyzja wykonania

Wystawa czynna do 29 października 2017

Rzemiosła dawnej Łodzi. Pracownia haftu maszynowego

Przedwojenny trójgłowicowy automat do haftowania, dziurkarka do odzieży i ręczna maszynka do rysowania szablonów to urządzenia, które tuż po wojnie dały początek rodzinnemu zakładowi przy ul. Więckowskiego 4.

Wystawa czynna do 10 września 2017 r. Budynek , III piętro.

Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych

Wystawa multisensoryczna, która pobudza wzrok, słuch i dotyk odbiorców. Punktem wyjścia dla opowieści o codzienności łódzkich fabrykach jest tkanina oraz jej właściwości.

Wystawa czynna do 20 sierpnia 2017 r.

„TRWAŁOŚĆ TKANINY. MIĘKKIE MEDIUM W PRACACH EWY MARII PORADOWSKIEJ-WERSZLER”

Na wystawie można zobaczyć 50 prac artystki pogrupowanych w trzech zespołach.