Archiwum wystaw


Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych



Budynek D, III piętro

Wystawa czynna od 18.05.2017 r. do 10.09.2017 r.

Czym jest dziś Łódź Włókiennicza? Legendą, niechcianą przeszłością, snem o potędze Ziemi Obiecanej, a może nie istnieje wcale – podobnie jak dziesiątki opuszczonych, zrujnowanych hal fabrycznych? Gdzie są włókniarki/włókniarze, robotnice/robotnicy, projektantki/projektanci? Czy pozostał po nich ślad, a jeśli tak – co możemy z niego wyczytać?

Wystawa „Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych” prowokuje do zadawania pytań – wchodząc w jej przestrzeń po białym kobiercu, wkraczamy symbolicznie do świata, którego centralną osią jest zagadnienie tkaniny przemysłowej. Sonia Kądziołka, pochodząca z Łodzi kuratorka wystawy, nadała ekspozycji strukturę przenikających się kręgów tematycznych – teoria/metodologia tkaniny, materia/haptyczność, dotykowość/dotkliwość, pamięć/tożsamość/transformacje, praca włókniarki/praca projektantki/życie codzienne. Multisensoryczność projektu pozwala odbierać prezentowane dzieła przy pomocy wzroku, słuchu oraz, przede wszystkim – dotyku, przedkładając ten właśnie zmysł nad, z reguły dominującą w praktyce prezentowania tkanin, postawę „wzrokocentryczną”. Tkanina jako medium staje się nośnikiem różnorodnych treści. Kuratorka, prezentując fragmenty „interwencyjnych” filmów dokumentalnych o życiu włókniarek, zderza je z głosem młodego pokolenia artystów, kierujących swoje zainteresowanie w stronę przeszłości i teraźniejszości losu robotników pracujących w zlikwidowanych obecnie zakładach przemysłu tekstylnego.

Fotografie pokazujące opuszczoną, zrujnowaną przestrzeń wielkich hal, tętniących niegdyś hukiem dziesiątek maszyn. Odlew spracowanych dłoni matki, łączącej, jak wiele innych kobiet, pracę zawodową z pracą dla domu. Kądziołka pyta w tym projekcie o skuteczność sztuki interwencyjnej, zwracającej się ku temu co niedocenione, odrzucone, skrzywdzone. Mocnym akcentem wystawy jest nawiązanie do współczesnej tragedii, jaka miała miejsce w Bangladeszu w 2013 roku, kiedy to pod gruzami wieżowca mieszczącego kilka fabryk odzieżowych zginęło ponad 1000 pracujących w nich osób.

Wystawa, zaplanowana przez kuratorkę jako projekt w kilku odsłonach, we wnętrza Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi wpisuje się wręcz symbolicznie, również poprzez tytuł – „efekt ostateczny” to określenie tkaniny przemysłowej sformułowane przez założycielkę muzeum – Krystynę Kondratiukową.

Kuratorka: Sonia Kądziołka
Producentka: Beata Bocian
Projekt ekspozycji: Sonia Kądziołka
Projekt graficzny: Aleksandra Pachnik

Program wydarzeń towarzyszących.

Tekst kuratorski

Zobacz również


Wystawa czynna od 1 lutego 2018 r. do 4 marca 2018 r.

Prime Time 2017

„Prime Time” 2017 to wystawa prezentująca najlepsze prace dyplomowe studentów Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi powstałe w roku 2017.

Ad initium

Manifestacje artystycznych możliwości tkwiących w podstawach samej tkaniny.

Wystawa czynna od 30 listopada 2017 r. do 1 kwietnia 2018 r. Budynek D, II piętro.

Metamorfizm

Wystawa prezentuje dokonania jednej z najważniejszych artystek XX w., Magdaleny Abakanowicz.

5.10.2017, czwartek, godz. 18.00

Opowieści z miasta włókniarek

„Opowieści z miasta włókniarek” to wystawa byłych łódzkich włókniarek i włókniarzy. Łódź - jej charakter i tożsamość - ukazana zostanie z osobistej perspektywy osób zatrudnionych w przemyśle włókienniczym, bezpośrednio doświadczających jego pomyślności i upadku.

4.10.2017, środa, 18.00

Roundabout Baltic

'Roundabout Baltic' to wystawa-opowieść. Nie mówi o kondycji wzornictwa w krajach nadbałtyckich. Nie jest naukową analizą. Niczego nie dowodzi. To wystawa o projektowaniu z widokiem na morze.