Archiwum wystaw


Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych



Budynek D, III piętro

Wystawa czynna od 18.05.2017 r. do 10.09.2017 r.

Czym jest dziś Łódź Włókiennicza? Legendą, niechcianą przeszłością, snem o potędze Ziemi Obiecanej, a może nie istnieje wcale – podobnie jak dziesiątki opuszczonych, zrujnowanych hal fabrycznych? Gdzie są włókniarki/włókniarze, robotnice/robotnicy, projektantki/projektanci? Czy pozostał po nich ślad, a jeśli tak – co możemy z niego wyczytać?

Wystawa „Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych” prowokuje do zadawania pytań – wchodząc w jej przestrzeń po białym kobiercu, wkraczamy symbolicznie do świata, którego centralną osią jest zagadnienie tkaniny przemysłowej. Sonia Kądziołka, pochodząca z Łodzi kuratorka wystawy, nadała ekspozycji strukturę przenikających się kręgów tematycznych – teoria/metodologia tkaniny, materia/haptyczność, dotykowość/dotkliwość, pamięć/tożsamość/transformacje, praca włókniarki/praca projektantki/życie codzienne. Multisensoryczność projektu pozwala odbierać prezentowane dzieła przy pomocy wzroku, słuchu oraz, przede wszystkim – dotyku, przedkładając ten właśnie zmysł nad, z reguły dominującą w praktyce prezentowania tkanin, postawę „wzrokocentryczną”. Tkanina jako medium staje się nośnikiem różnorodnych treści. Kuratorka, prezentując fragmenty „interwencyjnych” filmów dokumentalnych o życiu włókniarek, zderza je z głosem młodego pokolenia artystów, kierujących swoje zainteresowanie w stronę przeszłości i teraźniejszości losu robotników pracujących w zlikwidowanych obecnie zakładach przemysłu tekstylnego.

Fotografie pokazujące opuszczoną, zrujnowaną przestrzeń wielkich hal, tętniących niegdyś hukiem dziesiątek maszyn. Odlew spracowanych dłoni matki, łączącej, jak wiele innych kobiet, pracę zawodową z pracą dla domu. Kądziołka pyta w tym projekcie o skuteczność sztuki interwencyjnej, zwracającej się ku temu co niedocenione, odrzucone, skrzywdzone. Mocnym akcentem wystawy jest nawiązanie do współczesnej tragedii, jaka miała miejsce w Bangladeszu w 2013 roku, kiedy to pod gruzami wieżowca mieszczącego kilka fabryk odzieżowych zginęło ponad 1000 pracujących w nich osób.

Wystawa, zaplanowana przez kuratorkę jako projekt w kilku odsłonach, we wnętrza Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi wpisuje się wręcz symbolicznie, również poprzez tytuł – „efekt ostateczny” to określenie tkaniny przemysłowej sformułowane przez założycielkę muzeum – Krystynę Kondratiukową.

Kuratorka: Sonia Kądziołka

Koordynatorka: Beata Bocian
Projekt ekspozycji: Sonia Kądziołka

Projekt graficzny: Aleksandra Pachnik

Program wydarzeń towarzyszących.

Tekst kuratorski

Zobacz również


Ogólnopolska Wystawa Haftu Krzyżykowego Złota Igła 2017

Motywy abstrakcyjne, rośliny, zwierzęta, pejzaże, architektura, sceny rodzajowe. Do tego niesamowite efekty kolorystyczne i niezwykła precyzja wykonania

Wystawa czynna do 20 sierpnia 2017 r.

„TRWAŁOŚĆ TKANINY. MIĘKKIE MEDIUM W PRACACH EWY MARII PORADOWSKIEJ-WERSZLER”

Na wystawie można zobaczyć 50 prac artystki pogrupowanych w trzech zespołach.

Wystawa czynna do 17 kwietnia 2017 r.

„Łódzkie klimaty w hafcie”

Portrety, pejzaże, a nawet elementy architektury – wyhaftować można niemal wszystko. Warto się o tym przekonać, zwiedzając wystawę, przygotowaną z okazji 15-lecia działalności Stowarzyszenia Miłośników Haftu „Kanwa”.

Do 9 kwietnia 2017 r.

Wystawa pokonkursowa „15 Międzynarodowe Triennale Tkaniny w oczach Młodego Widza”.

Na wystawie można oglądać 161 prac z 18 szkół i placówek oświatowych: z Łodzi, Aleksandrowa Łódzkiego, Tomaszowa Mazowieckiego, Zduńskiej Woli, Nowego Sącza, Supraśla, Wodzierad, Bydgoszczy.

Do 26 lutego 2017 r.

"Prime Time 2016"

Wystawa „Prime Time 2016” jest pokazem najlepszych prac dyplomowych studentów magisterskich studiów stacjonarnych i niestacjonarnych Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, obronionych w 2016 roku.