Wystawa stała


KOTŁOWNIA – muzeum interaktywne



Filmy, animacje, quizy, aplikacje i gry – w zrewitalizowanej kotłowni dawnej fabryki Ludwika Geyera, wykorzystujemy najnowsze technologie, żeby opowiadać o historii przemysłu włókienniczego oraz samej Białej Fabryki i rodziny Geyerów w sposób atrakcyjny, angażujący zwiedzających w każdym wieku.

Multimedialna wystawa Kotłownia daje możliwość wirtualnego obcowania z wybranymi eksponatami Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, zapoznania się z procesem produkcji włókienniczej i jego ewolucją, a także przybliża pracę specjalistów, zajmujących się konserwacją eksponatów, zgromadzonych w naszej kolekcji. Filmy i prezentacje przedstawiają rodzaje tkanin i splotów, czy stroje, jakie ludzie nosili w XIX i XX wieku. Można podziwiać też przy pracy maszynę parową, żakard oraz selfaktor, ożywione dzięki filmom i animacjom.

Wizyta w Kotłowni to dobre połączenie nauki z zabawą. Można tu ułożyć gobelin z puzzli, wirtualnie wyhaftować wzór na serwetce, posegregować surowce do produkcji tkanin, a następnie tkaniny z nich wyprodukowane. Goście muzeum mają również możliwość zaprojektowania na specjalnym stole dotykowym własnych tkanin i udostępnienia ich w mediach społecznościowych. Spragnionych ruchu najmłodszych zapraszamy do rozegrania wirtualnego meczu kłębkiem włóczki czy zbierania bawełny.

Wiedzę zdobytą podczas zwiedzania warto sprawdzić w krótkich quizach, a samym pobytem w Kotłowni pochwalić się znajomym, wysyłając im wirtualną pocztówkę z własnym zdjęciem na tle Białej Fabryki. 

Zobacz również


Google Arts & Culture

Tkaniny odzieżowe projektu Anny Brokowskiej, efektowne ubiory z łódzkiego Domu Mody „Telimena” czy ubrania szyte na miarę przez rzemieślników i „domowe krawcowe” - to wszystko na największej wirtualnej wystawie poświęconej stylowi.

Budynek D, parter

Rekonstrukcja tkalni z przełomu XIX i XX w. Prezentacja maszyn w ruchu

Wystawa przybliża nie tylko realia, ale i klimat codziennej, niezwykle trudnej i wymagającej pracy tkacza. Prezentacja maszyn w ruchu zwykle robi na zwiedzających duże wrażanie, tym bardziej, że dopełniają ją także elementy scenograficzne ekspozycji – makrofotografie wielkiej XIX wiecznej tkalni.