Mniej znane oblicze Geyera


 



Podróżował, pisywał artykuły o rolnictwie, podobno grał na skrzypcach. Pionier łódzkiego przemysłu, prężny działacz gospodarczy i społeczny – Ludwik Geyer pośród swoich licznych obowiązków znajdował też czas na pasje. Jednej z nich, czyli barwierstwu będzie poświęcona wystawa przygotowywana w jednym z domków w naszym Skansenie.

Ludwik Geyer nazywany „królem perkalu” był łódzkim przedsiębiorcą-wizjonerem. Zbudowana przez niego „Biała Fabryka” wyposażona została w pierwszą w mieście maszynę parową. Poza włókiennictwem Geyer podejmował się wielu przedsięwzięć, z różnym skutkiem. W Rudzie Pabianickiej zbudował i uruchomił nowoczesną cukrownię, tartak, cegielnię. Zajmował się także rolnictwem – na części swoich gruntów siał zboże, prowadził ogród warzywny i duży sad. Przez wiele lat uprawiał też rośliny farbiarskie do barwienia tkanin, a swoje doświadczenia opisał w 1845 roku w artykule „O uprawie marzanny”, zamieszczonym w czasopiśmie „Biblioteka Warszawska”.

Wystawa poświęcona Ludwikowi Geyerowi, zorganizowana zostanie w dwóch pomieszczeniach domu z ul. Wólczańskiej 68. W jednym z nich zwiedzający zobaczą przedmioty codziennego użytku, z jakimi młody Ludwik przyjechał do Polski. Do pasji barwierskiej Geyera nawiązywać będą rozmieszczone w pokoju rekwizyty, takie jak zielnik, czy też wspomniany artykuł jego autorstwa o uprawie marzanny. Uzupełnieniem wystawy będzie ogród z roślinami używanymi do barwienia tkanin. Będą one wykorzystywane podczas organizowanych w przyszłości warsztatów edukacyjnych.

W drugim pomieszczeniu zobaczymy m.in. rekonstrukcję warsztatu drukarskiego Geyera wraz z oryginalnymi drewnianymi klockami. Zwiedzający będą tu mogli spróbować jak drukuje się przy pomocy stempli.

Przez tę wystawę chcemy pokazać jak wszechstronnym człowiekiem był Ludwik Geyer, kojarzony przez wielu wyłącznie z przemysłem i Białą Fabryką. Tutaj poznamy bliżej jedną z jego kilku pasji - barwierstwo, które także dziś cieszy się popularnością – zauważa Anna Dąbrowicz, kustosz Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. – Bazą do powstania ekspozycji będzie spis majątku Geyera, sporządzony w 1829 roku podczas procesu sądowego o defraudację, której rzekomo młody Ludwik się dopuścił – zdradza kustosz muzeum.

Wystawa zostanie otwarta dla zwiedzających w 2020 roku, po zakończeniu rewitalizacji Skansenu. Projekt jest realizowany w ramach inwestycji współfinansowanej ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu wynosi 15 458 994,85 zł. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 8 963 559, 18 zł. Wkład własny Miasta Łódź to 6 397 376,63 zł.

Dowiedz się więcej


ŁÓDZKI WEHIKUŁ CZASU W TRAKCIE MODERNIZACJI

Jesienią 2020 roku Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej znów zabierze zwiedzających w niezapomnianą podróż w czasie. W pięciu historycznych obiektach powstaną nowe wystawy stałe, czynne przez cały rok. Nim to jednak nastąpi, domki oraz pełna uroku zabytkowa willa przejdą gruntowną modernizację. Prace na terenie Skansenu są częścią inwestycji o wartości ponad 15 milionów, realizowanej właśnie przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

BIAŁA PERŁA ŁODZI W RENOWACJI

Piaskowanie, szlifowanie, uzupełnianie ubytków i zabezpieczanie – metr po metrze pracownicy wyspecjalizowanej firmy przywracają świetność drewnianym konstrukcjom historycznego, niemal dwustoletniego budynku Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Prace modernizacyjne wnętrz w skrzydle A są częścią realizowanej właśnie ogromnej, wartej ponad 15 milionów inwestycji.

Realizacja inwestycji POIŚ

GALERIA ZDJĘĆ

Magazyn studyjny, czyli Muzeum od kuchni

Do muzealnych magazynów mają wstęp tylko wtajemniczeni – pracownicy instytucji, kustosze, konserwatorzy czy badacze. Jednak już wkrótce w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi to się zmieni. Powstanie magazyn studyjny, czyli otwarta dla zwiedzających przestrzeń, która połączy w sobie funkcje przechowywania zbiorów z funkcją edukacyjną.

INWESTYCJA WARTA PONAD 15 MILIONÓW ZŁOTYCH. WYBRANO WYKONAWCÓW

Jeszcze w tym roku Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej zamienią się w rozległy plac budowy. Wyłoniliśmy wykonawców, którzy zrealizują prace modernizacyjne obejmujące w różnym stopniu nie tylko każde z czterech skrzydeł budynków Białej Fabryki, ale także pięć domków znajdujących się w Skansenie oraz zabytkową willę letniskową.

INWESTYCJA ZE ŚRODKÓW UNIJNYCH


Renowacja elewacji Białej Fabryki, stworzenie magazynu studyjnego, przebudowa Domków w Skansenie Łódzkiej Architektury Drewnianej – to tylko część prac, które zostaną zrealizowane w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi w ramach inwestycji współfinansowanej ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu wyniesie ponad 15 mln złotych.

U Bennichów. Nowa wystawa w Skansenie

Przybyli do Łodzi z Saksonii. Tu szukali szczęścia i swojej Ziemi Obiecanej. Para skromnych tkaczy: Florentyna Wagner i August Bennich, pobierając się nie mogła przewidzieć, że ich syn, Karol, zostanie kiedyś wielkim łódzkim fabrykantem. Jak wyglądało życie rodziny Bennichów? Dzięki nowej wystawie przygotowywanej w Skansenie Łódzkiej Architektury Drewnianej, już wkrótce odwiedzimy seniorkę rodu – Florentynę Bennichową.

Przeprowadzka maszyn przed wielką inwestycją

Dźwigi, wózki, podnośniki – w najstarszym skrzydle Białej Fabryki spore zamieszanie. Przygotowujemy się do ogromnej inwestycji, dzięki której budynek od strony ulicy Piotrkowskiej odzyska blask, a w jego unowocześnionych wnętrzach powstanie zupełnie nowe wystawa. Zanim się to stanie, musimy przenieść do magazynu aż 90 prezentowanych tu eksponatów. Wyzwanie jest duże, bo 50 maszyn i 40 narzędzi włókienniczych waży razem blisko 40 ton. Większość z nich to unikaty, którymi nie może poszczycić się żadne inne polskie muzeum. Wśród nich są między innymi: rekonstrukcja średniowiecznego krosna drewnianego, ponad stuletnie krosno ręczne drewniane z początku XX wieku, czy kilkusetkilogramowe krosno pasmanteryjne.

KTO POMOŻE ODKRYĆ TAJEMNICE WILLI?

Grała w amerykańskim horrorze „House” i polskim filmie kostiumowym „Hiszpanka”. Często staje się tłem klimatycznych sesji zdjęciowych. Willa letniskowa w Skansenie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi jest równie piękna, co tajemnicza. Dla kogo została zbudowana? Czyje nazwisko kryje się pod widniejącymi na jednej z krat inicjałami „F.K.”? Potrzebujemy Waszej pomocy w zebraniu informacji i pamiątek związanych z willą.