Kuratorki 18. Międzynarodowego Triennale Tkaniny


 



Marta Kowalewska i Bukola Oyebode-Westerhuis

 

Marta Kowalewska (Polska)

Marta Kowalewska jest główną kuratorką w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (CMWŁ), a także historyczką sztuki i krytyczką, kuratorką wystaw i autorką tekstów o sztuce z ponad 25-letnim doświadczeniem. Postrzega tkaninę jako medium, a nie kategorię i uważa, że jest ona językiem, nośnikiem informacji i materiałem pełnym znaczeń w rękach artystów wizualnych, rzemieślników, architektów i projektantów mody.

Jako kuratorka zrealizowała wiele międzynarodowych wystaw, w tym: Metamorfizm - wystawę prac Magdaleny Abakanowicz (2017-18), Bunt materii (2017), 100 flag na 100-lecie praw wyborczych Polek (z kolektywem 100 FLAG, 2019), Threads of a New Spirituality (z Elisabettą Mero, Mediolan 2022), We Are Textile Culture Net! (Hong Kong 2022), Tak pracuje tkanina (Polsko-Norweski projekt realizowany z Jakubem Gawkowskim i Anne Szefer Karlsen 2023), Antoni Starczewski: Moulding the Ideas (z Grzegorzem Musiałem, Berlin 2024) oraz 16. i 17. Międzynarodowe Triennale Tkaniny (2019, 2022).

Jest autorką ponad 70 artykułów, tekstów krytycznych i wywiadów oraz esejów opublikowanych w książkach: From Tapestry to Fiber Art: The Lausanne Biennials 1962–1995 (Lozanna 2017), Magdalena Abakanowicz (Tate Modern, Londyn 2022) i inne.

Była również redaktorką publikacji, takich jak np.: Magdalena Abakanowicz. Metamorfizm (Łódź 2018), Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego (Łódź 2022), Textile Textures. Multithreaded Narratives (Bergen, Łódź, Kraków, Mediolan, 2024) i inne. Współautorka i kuratorka międzynarodowego projektu Textile Culture Net. Zasiadała w jury międzynarodowych konkursów tkaniny artystycznej, jest członkinią zarządu European Textile Network, a także przewodniczącą Rady Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz- Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego.

 

Bukola Oyebode-Westerhuis (Nigeria/Holandia)

Bukola Oyebode-Westerhuis jest niezależną pisarką, redaktorką, kuratorką i wydawczynią działającą na polu sztuki. Obecnie mieszka w Amsterdamie. Uczestniczyła w publikacji wielu tekstów poświęconych kulturze i sztuce, zwłaszcza na łamach magazynu sztuki współczesnej TSA Contemporary Art Magazine, gdzie w latach 2018-2023 pełniła funkcję redaktorki naczelnej. W tym okresie zorganizowała w ramach TSA warsztaty pisania o sztuce, Forum Sztuki Afrykańskiej, opublikowała również serię kolekcjonerską Collector's Series: Artists & Cities, która podkreśla różnorodność sztuki afrykańskiej oraz znaczenie miejskiego imaginarium we współczesnej praktyce tejże sztuki. Ostatnio była redaktorką i wydawczynią monografii nigeryjsko-niemieckiego artysty Ngozi Ajah Schommers’a tracings of time and place i współredaktorką publikacji Together as to Gather dla MOMENTUM 12, Biennale Sztuki Nowoczesnej w Norwegii, jako członkini kolektywu BB Collective z Billie McTernan. W 2017 r. była gościnnie redaktorką nigeryjskiego wydania magazynu Intense Art Magazine’s Nigeria Issue poświęconego artystkom z Nigerii i z diaspory nigeryjskiej. Gościnnie była też kuratorką w TextielMuseum w międzynarodowym projekcie wystawienniczym międzynarodowej sieci Textile Culture Net (2023-2024).

Jako kuratorka interesuje się praktykami artystycznymi i badawczymi dotyczącymi multisensorycznych doświadczeń uruchamianych poprzez performance, dźwięk i inne media.  Porusza tematy dotyczące komunikacji niewerbalnej,  reprezentacji społeczno-kulturowej oraz interakcji pomiędzy istotami ludzkimi i nieludzkimi. B. Oyebode-Westerhuis jest mentorką w programach zorientowanych na myślenie w kategoriach multidyscyplinarnych i międzykulturowych, takich jak program w Sandberg Instituut's Re:master Opera Lessons in Love and Violence (2023-2024), Angels & Muse Lagos Curatorial Intensive (2024), SBMEN/Goethe Institut Art Writing & Criticism Workshop (2022) i program Africa No Filter’s Emerging Artists Fellows (2021). W 2017 r. znalazła się na liście kobiet, które kształtują nigeryjskie sztuki wizualne, a trzy lata później w wydaniu magazynu Apollo poświęconym Afryce „Apollo 40 Under 40 Africa” uznano ją za jedną z czterdziestu osób artystycznych z Afryki, których prace ukazują żywotność i różnorodność sztuki współczesnej tego kontynentu.