Aktualności


 



20.10.2023

Zapraszamy do obejrzenia galerii fotografii z wystawy "Second Skin. Encounters", którą możecie oglądać w Kode w Bergen do 24 listopada 2023 roku. 

Galeria fotografii. 

 

15.10.2023

Wystawa "Second Skin. Encounters" została otwarta!

W wernisażu udział wzięła także delegacja z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Dla pracowników naszej instytucji była to doskonała okazja do wymiany doświadczeń w organizowaniu wystaw sztuki współczesnej. 

 

7.10.2023

Wernisaż wystawy "Second Skin. Encounters" odbędzie się 14 listopada o 15:00 w muzeum sztuki Kode w Bergen. 

Link do wydarzenia na portalu Facebook. 

Serdecznie zapraszamy w imieniu organizatora, czyli Wydziału Sztuk Pięknych, Muzyki i Wzornictwa na Uniwersytecie w Bergen. 

 

5.10.2023

Zapraszamy do obejrzenia podsumowania sympozjum naukowego, które odbyło się w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi 23 i 24 września 2023 roku. Sympozjum połączone zostało z finisażem wystawy "Tak pracuje tkanina". 

Film przygotował duet HaWa. 

 

4.10.2023

W oczekiwaniu na otwarcie wystawy "Second Skin. Encounters" prezentujemy plakat promujący wydarzenie:

 

1.10.2023

Jeżeli nie widzieliście wystawy "Druga skóra" w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi - mamy dla Was dobrą wiadomość! Wystawa "Second Skin. Encounters" na której zobaczycie prace artystów z Uniwersytetu w Bergen i Szkoły Doktorskiej ASP w Krakowie otwiera się już za 2 tygodnie w Bergen w Norwegii!

Dziewiętnastu artystów z Polski, Norwegii i Danii dzięki udziałowi w programie wymiany kulturowej, miało okazję badać tekstylia - jako "drugą skórę", stanowiącą nośnik pamięci kulturowej, przepełnioną historią i osobistymi historiami, stanowiącą też wskaźnik życia, przeszłości, teraźniejszości oraz przyszłości.

Dzięki tym inspiracjom i bogactwu artefaktów, miejsc, ludzi, historii i opowieści, połączonych przez tkaninę artystyczną, jak i produkcję fabryczną w Polsce i Norwegii, artyści stworzyli różnorodne dzieła sztuki wykorzystujące tkaninę artystyczną, instalacje, media audio-video, możliwości cyfrowych interfejsów i nie tylko.

SECOND SKIN Encounters / KODE / Bergen

14.10.2023-26.11.2023

Kurator: Tim Parry-Williams
Współkuratorka: Marta Lisok
Producent: Andreas Dyrdal

Artyści i artystki:
Paweł Błęcki (PL), Pamela Bożek (PL), Grzegorz Demczuk (PL), Jagoda Dobecka (PL), Monika Drożyńska (PL), Laika Marie Frandsen Andersen (DK), Wiktoria Gazda (PL),Katinka Halland (NO), Clea Filippa Ingwersen (DK), Agata Jarosławiec (PL), Olga Konik (PL), Marta Krześlak (PL), Natalia Legutko (PL), Piotr Madej (PL), Filip Rybkowski (PL), Ala Savashevich (PL), Live Skaar Skogesal (NO), Kuba Święcicki (PL), Thea Weis (DK).

 

30.9.2023

Jeżeli nie mieliście możliwość wzięcia udziału w spotkaniu z Katją Felle podczas naszego sympozjum - zapraszamy do obejrzenia nagrania rozmowy w serwisie youtube.

 

27.9.2023

Zapraszamy do obejrzenia galerii fotografii z sympozjum naukowego połączonego z finisażem wystawy "Tak pracuje tkanina". Autorem zdjęć jest duet HaWa.

Galeria fotografii

 

25.9.2023

Dziękujemy wszystkim za udział w sympozjum naukowym połączonym z finisażem wystawy "Tak pracuje tkanina". To były dwa dni wypełnione po brzegi wydarzeniami powiązanymi z medium tkaniny. 

Pierwszy dzień sympozjum rozpoczął się od prezentacji projektu Handprint – skupionego wokół wykonanej z odzieży z odzysku tkaniny, na której odbito w technice cyjanotypii fotografie dłoni osób, pracujących w szwalniach i tkalniach. Płótno pokryto następnie farbą termochromową, przez co obejrzenie fotografii jest możliwe dopiero po „ociepleniu wizerunku" poprzez dotyk. Prezentacji towarzyszył performance.

Po performensie rozpoczął się panel dyskusyjny o transparentności mody w którym udział wzięły przedstawicielki Fashion Revolution Poland: Daga Ochendowska, Martyna Dzianach, Ewelina Antonowicz i Marta Kowalewska, współkuratorka wystawy „Tak pracuje tkanina”.

Pierwszy dzień sympozjum zakończył performens kolektywu Pełnia „Pleasure of Items”. Wystawa „Tak pracuje tkanina" była wielopoziomową narracją o pracy, czasie, wzajemnych relacjach tkaniny z ciałem, architekturą, przestrzenią, dlatego w tej opowieści nie mogło również zabraknąć ważnego aspektu sfery audialnej.

 

Drugi dzień sympozjum rozpoczął się od spotkania z Alicją Bielawską i Simone De Iacobis, które poprowadziła Marta Kowalewska. Punktem wyjścia do rozmowy była wystawa wystawa "Dom odziany" pokazująca, w jaki sposób tkaniny wykorzystywane w domowych wnętrzach odzwierciedlały rytm zmieniających się pór roku.

Następnie po wystawie „Tak pracuje tkanina” gości oprowadziła Emiliana Konopka, która zdradziła sekrety prac nordyckich artystek, prezentowanych na naszej wystawie.  Była to też okazja do poszerzenia wiedzy na temat rdzennej sztuki skandynawskiej i inspiracji folklorem, tak często wykorzystywanym w nordyckiej sztuce współczesnej.

Niedzielę zakończyliśmy spotkaniem z artystką Katją Felle, która opowiedziała o wspólnotowym aspecie kolektywnej pracy, będącym niezwykle ważnym dla jej twórczości. Zdobywczyni brązowego medalu 17. edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny opowiedziała o swej praktyce artystycznej, jak i o pracy łączącej pokolenia „Stop-Sew-Reset”.

Dziękujemy, że spędziliście ten weekend z nami w CMWŁ!

 

21.9.2023

W najbliższy weekend czeka na Was w CMWŁ finisaż wystawy "Tak pracuje tkanina"!

Wystawa „Tak pracuje tkanina” prezentuje wybitne dzieła historyczne będące częścią polskiej szkoły tkaniny artystycznej, a także prace międzynarodowego grona współczesnych artystek i artystów wykorzystujących medium tkaniny, podejmując dialog dotyczący tkaniny, pracy, działania i czasu.

Niezdecydowanych zachęcamy do lektury artykułu Małgorzaty Marszałł o wystawie na łamach magazynu Contemporary Lynx.

Link do artykułu na stronie magazynu Contemporary Lynx.

 

17.9.2023

Podczas drugiego dnia naszego sympozjum naukowego połączonego z finisażem wystawy "Tak pracuje tkanina" (czyli w niedzielę, 24 września) skupimy się na związkach tkaniny artystycznej z innymi dziedzinami sztuki.

Jak pracuje tkanina w architekturze? Na to pytanie postaramy się odnaleźć odpowiedź podczas spotkania z Alicją Bielawską i Simone De Iacobis, które poprowadzi Marta Kowalewska. Punktem wyjścia do dyskusji będzie wystawa wystawa "Dom odziany" pokazująca, w jaki sposób tkaniny wykorzystywane w domowych wnętrzach odzwierciedlały rytm zmieniających się pór roku.

 

Następnie przeniesiemy się w stronę dalekiej Północy – po wystawie „Tak pracuje tkanina” oprowadzi Was Emiliana Konopka, która zdradzi sekrety prac nordyckich artystek, prezentowanych na naszej wystawie.  Będzie to też okazja do poszerzenia wiedzy na temat rdzennej sztuki skandynawskiej i inspiracji folklorem, tak często wykorzystywanym w nordyckiej sztuce współczesnej.

 

Wystawa „Tak pracuje tkanina” ukazuje w jak różnorodny sposób artyści wykorzystują materialny potencjał medium tkaniny. Ważnym elementem współczesnej reinterpretacji tego medium stało się przywrócenie roli społecznej integracji, dzięki czemu rękodzielnicze techniki znów jednoczą ludzi. Właśnie wspólnotowy aspekt kolektywnej pracy jest niezwykle ważny dla Katji Felle, artystki, która zdobyła brązowy medal 17. edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny. Na spotkaniu Katja Felle opowie o swej praktyce artystycznej, jak i o pracy łączącej pokolenia „Stop-Sew-Reset”.

 

16.9.2023

Pierwszy dzień sympozjum naukowego połączonego z finisażem wystawy "Tak pracuje tkanina" poświęcony będzie refleksji dotyczącej problemu nadprodukcji i konsumpcji tekstyliów.

Zaczniemy go od prezentacji projektu Handprint – skupionego wokół wykonanej z odzieży z odzysku tkaniny, na której odbito w technice cyjanotypii fotografie dłoni osób, pracujących w szwalniach i tkalniach. Płótno pokryto następnie farbą termochromową, przez co obejrzenie fotografii jest możliwe dopiero po „ociepleniu wizerunku" poprzez dotyk. Prezentacji będzie towarzyszył performance.

 

Czy da się zbudować dom ze starych tekstyliów? Czy odpad tekstylny jest już pełnoprawnym surowcem XXI wieku? W jaki sposób edukować i motywować do zmiany? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć podczas panelu dyskusyjnego o transparentności mody w którym udział wezmą przedstawicielki Fashion Revolution Poland: Daga Ochendowska, Martyna Dzianach, Ewelina Antonowicz i Marta Kowalewska, współkuratorka wystawy „Tak pracuje tkanina”.

 

Dzień zakończymy performensem kolektywu Pełnia „Pleasure of Items”. Wystawa „Tak pracuje tkanina" jest wielopoziomową narracją o pracy, czasie, wzajemnych relacjach tkaniny z ciałem, architekturą, przestrzenią. W opowieści tej nie może również zabraknąć ważnego aspektu sfery audialnej.

 

15.9.2023

"Wystawa „Tak pracuje tkanina” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa okazuje się poruszająca, zapraszająca nowe możliwości, zachęcająca do zadawania pytań, konfrontująca z nieoczywistymi materiami i technikami, a przede wszystkim zapewniająca nowe paliwo fascynacji polską tkaniną."

Na portalu Miej Miejsce przeczytacie recenzję wystawy "Tak pracuje tkanina" pióra Olgi Drendy!
 
Wystawę "Tak pracuje tkanina" możecie oglądać w CMWŁ do 24 września. 

Link do recenzji wystawy na portalu Miej Miejsce. 

 

12.9.2023

Wystawę "Tak pracuje tkanina" odwiedził ostatnio Tomek Szymański, autor profilu @solo.show

 

11.9.2023

Zapraszamy na sympozjum naukowe połączone z finisażem wystawy „Tak pracuje tkanina” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Przygotowaliśmy dla Was spotkania z artystami, panel dyskusyjny, oprowadzanie i performansy.

Wystawa „Tak pracuje tkanina” prezentuje wybitne dzieła historyczne będące częścią polskiej szkoły tkaniny artystycznej, a także prace międzynarodowego grona współczesnych artystek i artystów wykorzystujących medium tkaniny, podejmując dialog dotyczący tkaniny, pracy, działania i czasu.

Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują 8 zł, ale przygotowaliśmy dla Was także specjalny bilet na cały finisaż za 26 zł, który uprawnia do wzięcia udziału we WSZYSTKICH wydarzeniach i nielimitowanego wejścia na wystawę „Tak pracuje tkanina” w sobotę i w niedzielę.

HARMONOGRAM SYMPOZJUM:

23 września (sobota)

godz. 15:00-17:00
Handprint – prezentacja projektu i performance

godz. 15:30
Transparentność mody – panel dyskusyjny

godz. 18:00
„Pleasure of Items” – performens kolektywu Pełnia

24 września (niedziela)

godz. 13:00
Jak pracuje tkanina w architekturze? Spotkanie z Alicją Bielawską i Simone De Iacobis (CENTRALA)

godz. 14:30
Łódzkie wątki: Przeplatana tożsamość. Tkanina artystyczna północy

godz. 16:00
Spotkanie z artystką Katją Felle

Bilety na wydarzenia dostępne są w kasie i online na stronie bilety.cmwl.pl


 

11.9.2023

"Przekrojowość ekspozycji pozwala zorientować się w minionych oraz aktualnych trendach artystycznych w tkaninie. Porównać czas przeszły z teraźniejszym, zespół idei i technik stosowanych na początku XX oraz na początku XXI wieku. Tkanina artystyczna wciąż pracuje – bądźmy świadkami jej ewolucji."

O wystawie "Tak pracuje tkanina" przeczytacie na łamach portalu "Spotkania z zabytkami" w recenzji autorstwa Przemysława Krystiana Farysia. 

Zapraszamy do lektury. 

Link do recenzji na portalu "Spotkania z zabytkami". 

 

1.9.2023

Dziękujemy wszystim za udział w oprowadzaniu kuratorskim po wystawie "Druga skóra" z Martą Lisok. W wydarzeniu wzięły udział także osoby związane z projektem "Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik": kurator Tim Parry-Williams, menadżer projektu Torgeir Rinke Bangstad oraz artystka Katinka Halland.

 

 

31.8.2023

Co w zbiorach CMWŁ zainspirowało artystki i artystów, których prace możecie oglądać na wystawie "Druga skóra"? Jak twórczo interpretować suche dane z muzealnego katalogu?

Marta Lisok, kuratorka wystawy "Druga skóra", opowiada o kulisach powstawania ekspozycji - zapraszamy do oglądania.

--
Film: Duet HaWa

 

29.8.2023

Zapraszamy do obejrzenia spotu promującego wystawę "Tak pracuje tkanina" autorstwa duetu HaWa. 

 

27.8.2023

"Urok kuratorskiej pracy polega na znajdowaniu zadziorów w gładkiej, przejrzystej narracji budowanej przez muzeum." 

Kuratorka Marta Lisok opowiada Kamilowi Kuitkowskiemu o wystawie „Druga skóra", na której młodzi artyści i artystki z Polski, Norwegii, Danii i Szwecji wchodzą w dialog z obiektami z kolekcji instytucji.

Zapraszamy do lektury.

Link do rozmowy na stronie internetowej magazynu Miej Miejsce

 

25.8.2023

W czwartek 31 sierpnia o godz. 17:00 zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie z Martą Lisok po wystawie "Druga skóra". Ekspozycja prezentuje prace artystów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Uniwersytetu w Bergen. Współcześni twórcy podjęli się interpretacji wybranych obiektów z kolekcji muzeum, wchodząc z nimi w dialog opierający się na relacji tkaniny z ciałem.

Oprowadzanie będzie tłumaczone symultanicznie na język angielski.

dr Marta Lisok – kuratorka i krytyczka sztuki, absolwentka Historii Sztuki (Uniwersytet Jagielloński) i Filozofii (Uniwersytet Śląski). Kierowniczka Zakładu Teorii i Historii Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. W 2018 roku obroniła pracę doktorską na temat niewizualnych dzieł sztuki polskiej przygotowaną pod kierunkiem dr hab. Marii Hussakowskiej. Autorka książki Dzikusy. Nowa sztuka ze Śląska (2014) i licznych tekstów o sztuce, publikowanych na łamach czasopism: „Dwutygodnik”, „Fragile”, „Art & Business”. Redaktorka publikacji m.in.: Najbardziej na świecie (2023) On or out the grid (2022), Głębokie słuchanie (2019), Próba sił (2018), Przesilenia (2017), Widmo (2016), Mocne stąpanie po ziemi (2015), Nocne aktywności (2015), O powstawaniu i ginięciu (2014), Mleczne zęby (2013), Drobnostki (2012), Nic nie widać (2011). Redaktorka działu sztuki dwutygodnika „ArtPAPIER” (2006–2009). Kuratorka wystaw w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Bunkrze Sztuki w Krakowie, BWA w Tarnowie, BWA w Olsztynie, Galerii Szara Kamienica w Krakowie, Rondzie Sztuki w Katowicach, CSW Zamek Ujazdowski. W latach 2018–2021 kierowniczka Działu Programowego w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach. Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Link do wydarzenia na Facebooku

22.8.2023

Co o wystawie "Druga skóra" sądzi Tomek Szymański z @solo.show? Przekonajcie się sami!

 

 

16.8.2023

Zapraszamy na spotkanie z ukraińską artystką i kuratorką Oksaną Briukhovetską, której cykl „Pieśni i kwiaty dla Ukrainy” prezentowany jest na wystawie „Tak pracuje tkanina”. Odbędzie się ono 23 sierpnia (środa) o godz. 16:00.

Oksana Briukhovetska urodziła się w Ukrainie i przez większość życia mieszkała w Kijowie, gdzie pracowała jako artystka, projektantka, kuratorka i pisarka. W latach 2009-2019 była członkinią Centrum Badań nad Kulturą Wizualną w Kijowie. Jest znana ze swoich feministycznych projektów kuratorskich i artystycznych, a w 2022 roku została laureatką nagrody im. Igora Zabla w dziedzinie kultury i teorii (Igor Zabel Award for Culture and Theory). Jest współredaktorką książki „Prawo do prawdy. Rozmowy o sztuce i feminizmie” (2019). W 2023 roku uzyskała tytuł magistra sztuki w Stamps School of Art and Design na Uniwersytecie Michigan, gdzie intensywnie pracowała z kolażem tekstylnym.

Jej projekt „Pieśni i kwiaty dla Ukrainy”, prezentowany w ramach wystawy „Tak pracuje tkanina” jest artystyczną odpowiedzią na rosyjską wojnę w jej rodzinnej Ukrainie. Inspirując się ukraińską tradycją ludową, a także chilijskimi Arpilleras, artystka otwiera pole refleksji nad żałobą i międzypokoleniową traumą wojenną.

Wydarzenie odbędzie się w języku angielskim.

Link do wydarzenia na Facebooku

 

2.8.2023

Zapraszamy do obejrzenia galerii fotografii z wystawy "Tak pracuje tkanina". 

Galeria fotografii


Autorem fotografii jest Anna Zagrodzka.

 

26.7.2023

Dział Edukacji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi poszerzył swoją ofertę o warsztaty inspirowane wystawą "Tak pracuje tkanina":
 

  • NA TROPIE ZWIERZĄT (dla przedszkoli)

Niektóre zwierzęta żyją blisko nas, a inne trzymają się daleko od ludzi. Niektóre się nas boją, a czasami my boimy się ich. Zastanowimy się dlaczego tak jest. Podczas zajęć odnajdziemy różne zwierzęta w pracach prezentowanych na wystawie, dowiemy się gdzie żyją poszczególne gatunki i jakie są ich zwyczaje. Zainspirujemy się również sposobem poruszania się zwierząt!  Dowiemy się, co to znaczy zwierzę egzotyczne. Na koniec będziemy tworzyć własne zwierzęta!

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • OBUDŹ W SOBIE ZWIERZĘ! (szkoły podstawowe, klasy 1-4)

Niektóre zwierzęta żyją blisko nas a inne trzymają się daleko od ludzi. Wiele zwierząt weszło do naszego języka: mówimy, że ktoś jest dumny jak paw, głodny jak wilk albo silny jak niedźwiedź. Podczas zajęć odnajdziemy różne zwierzęta w pracach prezentowanych na wystawie, dowiemy  się jakie są ich zwyczaje i jakie mają znaczenie w kulturze. Zastanowimy się, co to znaczy zwierzę egzotyczne i czy koń może mieć skrzydła? Na koniec poszukamy w sobie zwierzęcych cech i stworzymy własnego zwierzęcego opiekuna.

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • GEOMETRYCZNE A ORGANICZNE (szkoły podstawowe, klasy 1-4)

Trójkąty, kwadraty, okręgi - z każdej strony otaczają nas różne formy i kształty. Niektóre są proste i czytelne jak figury geometryczne, a inne zawiłe i trudne do opisania jak kształty roślin czy zwierząt. Podczas warsztatu przyjrzymy się kształtom przedstawionym na tkaninach artystycznych. Sprawdzimy, czy w naturze występują formy geometryczne, a także sami stworzymy nasze organiczno-geometryczne dzieło! Przygotujcie się na pobrudzenie, bo mamy zamiar odkręcać tubki z farbami!

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • CZYSTA ABSTRAKCJA (szkoły podstawowe, klasy 5-8 oraz szkoły ponadpodstawowe)

Czy zawsze możemy łatwo rozpoznać to, na co patrzymy? Czy rzeczywistość zmienia się w zależności od przyjętej perspektywy? Czy dzieła sztuki muszą nam opowiadać jakąś historię i zawierać konkretne treści? Podczas warsztatu przyjrzymy się różnorodnym tkaninom prezentowanym na wystawie i zastanowimy się co na nich widzimy. Czy węzły i sploty układają się w jakieś kształty odzwierciedlające rzeczywistość czy może zupełnie nie? Śmiało wkroczymy w świat czystej abstrakcji i jej różnorodnych form, a na koniec stworzymy własną abstrakcyjną kompozycję!

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • W GRUPIE SIŁA! (szkoły podstawowe, klasy 5-8 oraz szkoły ponadpodstawowe)

Na świecie żyje dziś prawie osiem miliardów ludzi, a każdy z nich jest inny. Różne osoby muszą się ze sobą spotykać, gdyż ludzie najczęściej funkcjonują w grupach: w rodzinie, klasie, sąsiedztwie czy państwie. Jakie istnieją grupy społeczne? Do jakich należymy? Co to znaczy, że „w grupie siła”? Podczas warsztatu będziemy szukać odpowiedzi na te pytania przyglądając się różnorodnym tkaninom artystycznym i poznając elementy ludowych i narodowych tradycji. Na koniec udowodnimy, że razem można więcej i przygotujemy wspólny sztandar.

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • OD PROJEKTU DO OBIEKTU (szkoły ponadpodstawowe)

Czysta kartka papieru to punkt wyjścia dla artysty. By stworzyć tkaninę, najpierw trzeba ją zaprojektować. Dopóki prace tkackie przypominały płaskie gobeliny, dywany czy makatki, było to dosyć proste. Jak jednak zaprojektować trójwymiarową tkaninę artystyczną, która swoim wyglądem przypomina bardziej rzeźbę niż obraz? Podczas warsztatów obejrzymy projekty tkanin, skończone przestrzenne dzieła, a także sami stworzymy nasze projekty!

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

Informacje dotyczące zapisów na zajecia i warunki uczestnictwa znajdują się na podstronie Działu Edukacji

 

19.7.2023

W urodzinowy weekend z okazji 600-lecia Łodzi Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zaprasza na oprowadzanie kuratorskie z Martą Kowalewską po wystawie "Tak pracuje tkanina".

Tkanina jest wytworem pracy ludzkich rąk lub maszyn. A czy sama tkanina też pracuje? W znaczeniu biologicznym – narażona na warunki atmosferyczne, aranżacyjnie - jako element przestrzeni czy też artystycznie – jako dzieło sztuki. Podczas oprowadzania dowiemy się, jak temat pracy w odniesieniu do tkaniny artystycznej został zinterpretowany przez współczesnych artystów.

Link do wydarzenia na Facebooku

 

10.7.2023

Wystawa "Tak pracuje tkanina" czeka już na Was w CMWŁ!

Dzieła Magdaleny Abakanowicz, Wojciecha Sadleya, Jolanty Owidzkiej, Władysława Hasiora, Antoniego Starczewskiego oraz prace współczesnych artystek i artystów z niemal całego świata, m. in. Oksany Briukhovietskiej, Rafała Jakubowicza, Judit Kele, Hany Miletić czy Ahmeda Umara możecie oglądać aż do 24 września 2023.

Dziękujemy wszystkim, którzy spędzili sobotnie popołudnie razem z nami. Zapraszamy do obejrzenia galerii fotografii z otwarcia naszej nowej wystawy czasowej "Tak pracuje tkanina". 

Galeria fotografii


Autorem fotografii z wernisażu jest duet HaWa.

 

1.7.2023

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zaprasza na otwarcie wystawy „Tak pracuje tkanina”
8 lipca 2023 godz. 16:00

wstęp bezpłatny
CMWŁ (bud. D)
Łódź, Piotrkowska 282
Kuratorzy: Jakub Gawkowski, Marta Kowalewska, Anne Szefer Karlsen

 

Czy o tkaninie artystycznej można mówić w kategoriach pracy? Prezentowana na wystawie tkanina pracuje na wiele różnych sposobów, jest zapisem ruchu rąk, rytmu maszyn, mijającego czasu. Jest archiwum pracy, a jednocześnie sama nigdy nie przestaje pracować.

Ekspozycja zaprezentuje wybitne dzieła historyczne będące częścią polskiej szkoły tkaniny artystycznej, a także prace międzynarodowego grona współczesnych artystek i artystów wykorzystujących medium tkaniny, podejmując dialog dotyczący tkaniny, pracy, działania i czasu.

W trakcie wydarzenia wystąpi TJ Głupiec (aka FOQL):
Mówi o sobie "puszczaczka muzyki", zdecydowanie nie DJka. Jej sety to powoli tkane struktury dźwiękowe przypominające wielowarstwowe kolaże. Winyle, taśmy, pliki, nagrania terenowe, przypadkowe i nieprzypadkowe zdarzenia dźwiękowe. Narracja TJ Głupca to nie impreza, a raczej zaproszenie do medytacji, a może zachęta do głębszego niż zazwyczaj słuchania w skupieniu.

--
"Tak pracuje tkanina" 8.7.2023-24.9.2023

Artystki i artyści: Magdalena Abakanowicz, Marsil Andjelov Al-Mahamid, Emilia Bohdziewicz, Geta Brătescu, Oksana Briukhovetska, Maria Bujakowa, Helena Bukowska, Kazimierz Chmurski, Maria Teresa Chojnacka, Anna Daučíková, Cian Dayrit, Stefan Gałkowski, Zdzisław Głowacki, Teodor Grott, Władysław Hasior, Mai Hofstad Gunnes, Rafał Jakubowicz, Maria Jarema, C.T. Jasper & Joanna Malinowska, Danuta Jaworska-Thomas, Katarzyna Józefowicz, Aslaug M. Juliussen, Halina Karpińska-Kintopf, Judit Kele, Lucjan Kintopf, Kosmos Project, Lena Kowalewicz-Wegner, Mariusz Kowalski, Aleksander Kromer, Barbara Levittoux-Świderska, Karen Kviltu Lidal, Ingrid Lønningdal, Maria Łaszkiewicz, Britta Marakatt-Labba, Małgorzata Markiewicz, Zofia Matuszczyk-Cygańska, Rosemary Mayer, Jadwiga Maziarska, Hana Miletić, Małgorzata Mirga-Tas, Paulina Ołowska, Jolanta Owidzka, Eleonora Plutyńska, Wojciech Sadley, Janek Simon, Władysław Skoczylas, Anna Sokołowska, Antoni Starczewski, Elise Storsveen, Władysław Strzemiński, Janina Trawińska, Ahmed Umar, Sophie Utikal, Anne Wilson, Kiyoshi Yamamoto

Zespół kuratorski: Jakub Gawkowski, Marta Kowalewska, Anne Szefer Karlsen
Produkcja: Aleksandra Kmiecik, Przemysław Purtak
Współpraca: Katarzyna Biłas, Monika Kowalczyk
Projekt ekspozycji: Maciej Siuda Pracownia (Adrianna Gruszka, Aleksandra Jankowska-Głowacka, Maciej Siuda)
Identyfikacja wizualna: Zofka Kofta
Konserwatorki: Agata Pawelec, Justyna Czerwiowska, Ewa Suchy, Marlena Wiśniewska
Tłumaczenie: Ivan Davydenko, Aleksandra Paszkowska

Zespół merytoryczny projektu Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik: Jakub Gawkowski, Marta Kowalewska, Marta Lisok, Tim Parry-Williams, Anne Szefer-Karlsen, Magdalena Ziółkowska

 

 

2.6.2023

Zapraszamy do obejrzenia galerii fotografii z wystawy "Druga skóra". 

Galeria fotografii


Autorem fotografii jest duet HaWa.

 

2.6.2023

Na stronie internetowej Szkoły Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejski w Krakowie znajdziecie relacje z rezydencji artystycznych, których autorką jest Natalia Mecnarowska-Legutko, uczestniczka projektu "Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik". Zapraszamy do lektury:

Rezydencja artystyczno-badawcza w Łodzi w ramach projektu Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik.  

Rezydencja artystyczno-badawcza na Podlasiu w ramach projektu Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik.

Relacja z rezydencji w Oslo w ramach projektu Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik.

Rezydencja w Bergen w ramach projektu Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik.

 

31.5.2023

Dział Edukacji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi poszerzył swoją ofertę o warsztaty inspirowane wystawą "Druga skóra":

  • POCZUJ RYTM (dla przedszkoli)

Czym jest rytm? Czy można go usłyszeć, poczuć, zobaczyć? Podczas warsztatu odkryjemy, że rytm jest obecny nie tylko w muzyce, ale również w naszym ciele, otaczającej rzeczywistości oraz sztuce! Poszukamy różnych rytmów w pracach prezentowanych na wystawie „Druga skóra” i sprawdzimy, czy tkanina może łączyć się z muzyką?

Maksymalna liczba uczestników: 30

  • WE WŁASNEJ SKÓRZE (szkoły podstawowe, klasy 1-4)

Skóra jest z nami na co dzień, chroni nasze ciało i dzięki niej poznajemy świat poprzez zmysł dotyku. Podczas warsztatu sprawdzimy jakie bodźce odbiera nasza skóra, w jakich miejscach jest cieńsza a w jakich grubsza? Skóra jednak też potrzebuje ochrony, na przykład przed zimnem lub wysoką temperaturą, co mogą nam zapewnić odpowiednie tkaniny. Przed dotyk przekonamy się jakie są właściwości różnych włókien i tkanin oraz czy mają coś wspólnego z naszą skórą. Zajęcia poruszą wasze zmysły – nie tylko wzrok ale też dotyk i równowagę.

Maksymalna liczba uczestników: 30

  • TKANINA Z CHARAKTEREM (szkoły podstawowe, klasy 5-8)

Tkaniny towarzyszą i otaczają nas przez cały dzień. Mogą być lekkie, miękkie, zwiewne jak wiatr, albo też grube, szorstkie lub sztywne niczym ochronny pancerz. Skoro tak, to czy tkaniny mogą mieć własną osobowość? Na warsztacie przyjrzymy się różnym rodzajom materiałów, poznamy ich cechy oraz zastosowanie i postaramy się opisać ich charakter. A czy tkaniną da się opowiedzieć historię o sobie albo fantastyczną opowieść? Spróbujemy!

Maksymalna liczba uczestników: 30

  • ZMIANY I PRZEOBRAŻENIA (szkoły podstawowe, klasy 5-8 oraz szkoły ponadpodstawowe)

Tak jak węże regularnie muszą zmieniać skórę, tak również nieustannie zmieniamy się my i nasz świat. Niektóre ze zmian widoczne są gołym okiem, inne wyczuwamy podskórnie. Czasem, aby coś zmienić, należy to usunąć, innym razem zastąpić czymś nowym, a jeszcze innym przekształcić. A  czy Wy chcielibyście coś zmienić w otaczającym nas świecie? I czy macie już na to swoją strategię?

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

Informacje dotyczące zapisów na zajecia i warunki uczestnictwa znajdują się na podstronie Działu Edukacji

 

21.5.2023

Zapraszamy do obejrzenia galerii z wernisażu wystawy "Druga skóra", który odbył się 19 maja 2023 roku. 

Galeria fotografii


Autorem fotografii z wernisażu jest duet HaWa.

 

16.5.2023

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zaprasza na otwarcie wystawy „Druga skóra”

19 maja 2023 godz. 18:00
wstęp bezpłatny

CMWŁ (bud. A, 3 piętro)
Łódź, Piotrkowska 282

Kuratorka: Marta Lisok
 

Artyści i artystki biorący udział w wystawie „Druga skóra” podjęli grę z wybranymi obiektami z kolekcji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Celem ich działań było odczytanie zakodowanych w tkaninach historii i opowiedzenie ich za pomocą innych mediów: instalacji, wideo i prac audialnych. Przeglądane w tym kontekście muzealne magazyny zaczęły przypominać pozostałości procesu linienia – zbiory miękkich form pamiętających kształty ciał, do których z każdym dniem używania coraz bardziej się dopasowywały.

Wykorzystanie tekstyliów jako narzędzi do pracy z pamięcią dało impuls do snucia fantazji o ich dawnych użytkownikach. Poddane analizie uczestników wystawy gesty związane z użytkowaniem poszczególnych obiektów, takie jak zakrywanie, owijanie, odsłanianie, zostały potraktowane jako zalążki historii opartych na jednostkowych i pokoleniowych biografiach.

Wystawa „Druga skóra” stanowi efekt międzynarodowego projektu „Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik” organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP w Krakowie i Uniwersytet  w Bergen, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.

--

DRUGA SKÓRA
19.5.2023 - 3.9.2023

Kuratorka wystawy: Marta Lisok
Udział biorą: Grzegorz Demczuk, Monika Drożyńska, Paweł Błęcki, Pamela Bożek, Olga Konik, Filip Rybkowski, Piotr Madej, Natalia Mecnarowska-Legutko, Marta Krześlak, Agata Jarosławiec, Ala Savashevich, Jagoda Dobecka, Kuba Święcicki, Laika Marie Frandsen Andersen, Clea Filippa Ingwersen, Wiktoria Gazda, Live Skaar Skogesal, Thea Weis, Katinka Halland
Współpraca kuratorska: Tim Parry-Williams
Zespół merytoryczny projektu: Jakub Gawkowski, Marta Kowalewska, Marta, Lisok, Tim Parry-Williams, AnneSzefer-Karlsen, Magdalena Ziółkowska
Produkcja: Teofila Włodarczyk
Architektura wystawy: Bartek Buczek
Oprawa graficzna: Daria Malicka
Montażyści: Paweł Barski, Damian Krężel, Paweł Łuczyński, Dariusz Pikus, Sebastian Weiss
Konserwatorki: Agata Pawelec, Justyna Czerwiowska, Ewa Suchy, Marlena Wiśniewska
Tłumaczenie: Soren Gauger

 

 

25.1.2023

W dniach 18-20 stycznia gościliśmy prof. Anne Szefer Karlsen z Uniwerstytetu w Bergen, która w ramach projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik” poprowadziła seminarium kuratorskie dla międzynarodowej grupy uczestniczek (z Norwegii, Szwecji, Niemiec i Grenlandii).

Program seminarium przewidywał nie tylko spotkania i dyskusje, ale także oprowadzania kuratorskie po wystawach w CMWŁ. Uczestniczki zwiedziły wystawę 17. Międzynarodowego Triennale Tkaniny, Ogólnopolską Wystawę Tkaniny Unikatowej „Zmęczenie materiału” oraz wielokrotnie nagradzaną wystawę stałą „Miasto-Moda-Maszyna”. Nie obyło się oczywiście bez wizyty w „Sali maszyn w ruchu” i pokazu pracy zabytkowych krosien.

Seminarzystki zobaczyły również to, co na co dzień jest w muzeum ukryte – podczas wizyt w muzealnych magazynach i Pracowni Konserwacji miały okazję poznać wybrane obiekty z kolekcji współczesnej tkaniny artystycznej oraz tkaniny ludowej. Oczywiście uczestniczki seminarium zwiedziły także inne łódzkie instytucje kultury, w tym oddziały Muzeum Sztuki oraz Muzeum Książki Artystycznej.


Na wystawie Miasto-Moda-Maszyna, foto. CMWŁ. 


Na wystawie 17. Miedzynarodowego Triennale Tkaniny, foto. CMWŁ. 


Podczas pokazu pracy zabytkowych krosien, foto: CMWŁ. 


Na wystawie Miasto-Moda-Maszyna, foto. CMWŁ. 

 

9.11.2022

Malownicze Podlasie to kolejne miejsce, które odwiedzili uczestnicy i uczestniczki projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik”. Doktoranci z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i studentki Uniwersytetu w Bergen podążali „Szlakiem Rękodzieła Ludowego” po pracowniach rzemieślników, poznając historię podlaskiego tkactwa – w tym oczywiście słynnej tkaniny dwuosnowowej – i kultury materialnej na białostocczańskim pograniczu. Inspiracją dla młodych artystów i artystek była także wizyta w janowskim ośrodku tkackim, a jeżeli chcecie zobaczyć, jakie bogactwo barw i wzorów napotkali na swojej drodze podczas podlaskiej rezydencji – koniecznie sprawdźcie nasz film.


film: duet HaWa

 

 

8.11.2022

Spacery po Piotrkowskiej, Starym Cmentarzu czy Księżym Młynie, wizyty w łódzkich instytucjach kultury czy pracowniach rzemiosła – to oczywiście nie wszystko, czego doświadczyli podczas swojej pierwszej rezydencji uczestnicy projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik”. W trakcie wizyty w Łodzi mieli oni okazję spojrzeć na nasze miasto jako miejsce o niezwykłej tradycji włókienniczej, w którym historia przeplata się ze współczesnością.

Zapraszamy do obejrzenia filmowej relacji z łódzkiej rezydencji – poznajcie uczestników naszego międzynarodowego projektu, w którym udział biorą doktoranci z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i studentki Uniwersytetu w Bergen.


film: duet HaWa

 

 

9.9.2022

Ostatnia z rezydencji (Bergen, 4–10 sierpnia), w której wzięli udział uczestnicy projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik” nieco mocniej uwypukliła związki historycznych wzorów, dawnych technik tkackich i współczesnych metod produkcji. Historię akle (tradycyjnej kapy o charakterystycznej kolorystyce i pasmowych wzorach) przedstawiła artystka Marta Kløve Juuhl, a Kari Dyrdal – wieloletnia profesorka tkaniny na Wydziale Sztuki Uniwersytetu w Bergen – opowiedziała o historii współczesnej tkaniny artystycznej w Norwegii, która obecna jest nie tylko w instytucjach wystawienniczych, lecz także budynkach publicznych.

Wizyta w miejscowości Utne położonej we fjordach Hardanger, w której mieści się Folkemuseum było kolejnym spotkaniem z tradycyjnymi haftami, tkaninami ludowymi i szczególnymi dla tego regionu tradycjami. Z kolei odwiedzając Arne, niedaleko Bergen, uczestnicy mogli porównać jak wyglądały początki przemysłu bawełnianego na zachodzie Norwegii z doświadczeniami Łodzi i Białegostoku. Przykładem odrodzenia tradycji fabrykanckiej w tym mieście jest rodzinna firma Oleana, od lat 90. XX wieku produkująca damską konfekcję w duchu sustainability.


Na promie w drodze do Hardanger Folkemuseum, fot. Ala Savashevich

 

 

7.9.2022

Uczestnicy projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik” wzięli udział w kolejnej, już trzeciej, rezydencji. Podczas trzydniowej wizyty w Oslo i Lillehammer (1–3 sierpnia) zaproszeni goście – badacze kultury wizualnej, specjaliści w zakresie historycznych tkanin i kultury materialnej – podejmowali temat konstrukcji narodowej tożsamości, kultury „narodowej” Norwegii oraz roli i znaczenia jaką odegrała w niej sztuka ludowa.

Na dwóch wystawach stałych – „Impulses” w muzeum Maihaugen w Lillehammer oraz „Timescope” w Norsk Folkemuseum w Oslo – uczestnicy projektu obejrzeli historyczne tkaniny, sztukę użytkową oraz stroje narodowe, mogąc prześledzić ich stylistyczny rozwój oraz regionalną oryginalność. Oprowadzanie po ratuszu z prof. Jonem Pettersenem, specjalistą od rekonstrukcji dawnych tkanin, było okazją do podziwiania tkanin, malowideł ściennych i rzemiosła artystycznego. Gośćmi podczas rezydencji byli także artyści współcześni – Franz Petter Schmidt oraz Inger Johanne Rasmussen – którzy w swojej praktyce sięgają do tradycji materiałów, wzorów i techniki wykonania.

Ważnym przystankiem była także wizyta na monograficznej wystawie Synnove Anker Aurdal w Astrup Fearnely Museum w Oslo, która pozwoliła prześledzić rozwój stylistyki tej prawdziwej nestorki powojennej tkaniny artystycznej, tworzącej już od końca lat 40-tych i łączącej eksperymenty formalne z językiem współczesnej poezji.


Spacer po ekspozycji historycznych domów, Muzeum Maihaugen, Lillehammer. Fotografia: Magdalena Ziółkowska

 

 

23.08.2022

Podróż z Łodzi na malownicze Podlasie rozpoczęła kolejną rezydencję (19-25 czerwca) uczestników i uczestniczek projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik”, której główną bohaterką była tkanina dwuosnowowa – jej historia, tradycja i oryginalność warsztatu.

Doktoranci z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i studentki Uniwersytetu w Bergen podążali „Szlakiem Rękodzieła Ludowego” po pracowniach rzemieślników, poznając historię podlaskiego tkactwa i kultury materialnej na białostocczańskim pograniczu. Pomogły w tym odwiedziny w Supraślu, Tykocinie, Bohonikach, kilku malowniczych podlaskich wsiach oraz w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie.

Źródłem inspiracji dla uczestników i uczestniczek rezydencji była na pewno wizyta w janowskim ośrodku tkackim – to właśnie tu tradycje tkaniny podwójnej są wyjątkowo żywe, a prace przygotowane przez tkaczki i tkaczy nie tylko trafiają na wystawy i konkursy, ale zdobią także domy w różnych zakątkach świata.

Bagno „Ławki”, słynna „łosiostrada”, torfowiska i piaszczyste wydmy – wycieczka po Biebrzańskim Parku Narodowym i kontakt z jego unikalną przyrodą pozwoliła na wyciszenie się i odpoczynek od spotkań z historią i tradycją.

Finałowy Białystok i spacery tropem włókienniczej tożsamości miasta stały się klamrą łączącą obie rezydencje. Białostocki Okręg Przemysłowy jako ważny XIX-wieczny ośrodek produkcji bawełnianej, naznaczony jest – podobnie jak region łódzki – piętnem upadku przemysłu włókienniczego pod koniec XX wieku i trudnymi przemianami społecznymi.

Pełną relację z rezydencji znajdziecie tutaj:

Koncepcja rezydencji i prowadzenie: Magdalena Ziółkowska.


Na Szlaku Rękodzieła Ludowego: uczestniczki i uczestnicy projektu w pracowni tkackiej Bernardy Rość w Szaciłówce, fotografia: duet HaWa.

 

 

12.08.2022

Projekt „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik” nabiera tempa! Po czterech seminariach prowadzonych w trybie online nadszedł czas na wspólne spotkanie wszystkich uczestników!

Podczas pierwszej z czterech rezydencji, która odbyła się w Łodzi w dniach 13-18 czerwca, doktoranci z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i studentki Uniwersytetu w Bergen mieli okazję nie tylko odkryć dziedzictwo naszego miasta, ale również nawiązać nowe znajomości i cenne kontakty.

Program rezydencji zakładał spojrzenie na Łódź jako miasto o niezwykłej tradycji włókienniczej, zarówno od strony historycznej – dzięki spotkaniom ze specjalistami związanymi z przemysłową historią miasta – jak i współczesnej pokazując oblicza włókiennictwa pod względem badawczo-rozwojowym.

Spacery po Piotrkowskiej, Starym Cmentarzu czy Księżym Młynie przeplatane były wizytami w łódzkich instytucjach kultury: Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Książki Artystycznej, Muzeum Miasta Łodzi, a także w pracowniach rzemiosła związanych z tkaniną.

Pełną relację z rezydencji znajdziecie tutaj.

Koncepcja rezydencji i prowadzenie: Marcin Gawryszczak.


Zwiedzanie terenu dawnej wykończalni Scheiblerów przy ul. Tymienieckiego, fotografia: duet HaWa.
 

 

28.04.2022

Pomiędzy 25–27 kwietnia odbyło się w Bergen pierwsze z serii partnerskich spotkań kuratorek i kuratorów projektu, w którym wzięli udział Anne Szefer Karlsen, Tim Parry-Williams, Marta Kowalewska i Magdalena Ziółkowska, która tak opisuje przebieg wizyty:

Na Wydziale Sztuk Pięknych, Muzyki i Designu Uniwersytetu w Bergen zwiedzaliśmy Pracownię Tkaniny Artystycznej oraz spotkaliśmy się z zespołem odpowiedzialnym za powstanie i koordynację kolejnych działań w ramach projektu m.in. rezydencji planowanej na sierpień 2022 roku oraz międzynarodowej wystawy z udziałem polskich i norweskich studentów i absolwentów uczelni. 

Na grupowej wystawie „Picnic” zorganizowanej w Kunsthall Bergen (kuratorka: Randi Grov Berger) oglądaliśmy prace dyplomowe absolwentów, zaś w ramach researchu do wystawy międzynarodowej odwiedziłyśmy w pracowniach Toril Johannessen i Kioshiego Yamamoto. Toril Johannessen pracuje w tym momencie nad ukończeniem tkaniny “Gruppebilde Bergen”, powstającej jako zamówienie do przestrzeni Urzędu Miasta Bargen i przedstawiającej portrety mieszkańców miasta wygenerowane dzięki algorytmowi na podstawie faktycznych fotografii. Z kolei Kioshi Yamamoto pokazywał nam zarówno kimona i chińskie malowane jedwabie, wielkoformatowe żakardy, jak i projekty powstające obecnie do kilku wystaw. 

Kuratorki i kuratorzy projektu, od lewej: Magdalena Ziółkowska, Anne Szefer Karlsen, Marta Kowalewska i Tim Parry-Williams, fotografia: Bjarte Bjørkum.

Czółenka i krosno w jednej z pracowni tkaniny na Uniwersytecie w Bergen, fot. M. Ziółkowska.

Krosno żakardowe w jednej z pracowni tkaniny na Uniwersytecie w Bergen, fot. M. Ziółkowska.

Czólenka i krosno żakardowe w jednej z pracowni tkaniny na Uniwersytecie w Bergen, fot. M. Ziółkowska.

Krosna w jednej z pracowni tkaniny na Uniwersytecie w Bergen, fot. M. Ziółkowska.

Kiyoshi Yamamoto i Marta Kowalewska w pracowni artysty, fot. M. Ziółkowska

Artysta Kiyoshi Yamamoto w swojej pracowni (http://www.kiyoshiyamamoto.com/) fot. M. Ziółkowska

Dowiedz się więcej