Aktualności


 



9.11.2022

Malownicze Podlasie to kolejne miejsce, które odwiedzili uczestnicy i uczestniczki projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik”. Doktoranci z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i studentki Uniwersytetu w Bergen podążali „Szlakiem Rękodzieła Ludowego” po pracowniach rzemieślników, poznając historię podlaskiego tkactwa – w tym oczywiście słynnej tkaniny dwuosnowowej – i kultury materialnej na białostocczańskim pograniczu. Inspiracją dla młodych artystów i artystek była także wizyta w janowskim ośrodku tkackim, a jeżeli chcecie zobaczyć, jakie bogactwo barw i wzorów napotkali na swojej drodze podczas podlaskiej rezydencji – koniecznie sprawdźcie nasz film.


film: duet HaWa

 

 

8.11.2022

Spacery po Piotrkowskiej, Starym Cmentarzu czy Księżym Młynie, wizyty w łódzkich instytucjach kultury czy pracowniach rzemiosła – to oczywiście nie wszystko, czego doświadczyli podczas swojej pierwszej rezydencji uczestnicy projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik”. W trakcie wizyty w Łodzi mieli oni okazję spojrzeć na nasze miasto jako miejsce o niezwykłej tradycji włókienniczej, w którym historia przeplata się ze współczesnością.

Zapraszamy do obejrzenia filmowej relacji z łódzkiej rezydencji – poznajcie uczestników naszego międzynarodowego projektu, w którym udział biorą doktoranci z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i studentki Uniwersytetu w Bergen.


film: duet HaWa

 

 

9.9.2022

Ostatnia z rezydencji (Bergen, 4–10 sierpnia), w której wzięli udział uczestnicy projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik” nieco mocniej uwypukliła związki historycznych wzorów, dawnych technik tkackich i współczesnych metod produkcji. Historię akle (tradycyjnej kapy o charakterystycznej kolorystyce i pasmowych wzorach) przedstawiła artystka Marta Kløve Juuhl, a Kari Dyrdal – wieloletnia profesorka tkaniny na Wydziale Sztuki Uniwersytetu w Bergen – opowiedziała o historii współczesnej tkaniny artystycznej w Norwegii, która obecna jest nie tylko w instytucjach wystawienniczych, lecz także budynkach publicznych.

Wizyta w miejscowości Utne położonej we fjordach Hardanger, w której mieści się Folkemuseum było kolejnym spotkaniem z tradycyjnymi haftami, tkaninami ludowymi i szczególnymi dla tego regionu tradycjami. Z kolei odwiedzając Arne, niedaleko Bergen, uczestnicy mogli porównać jak wyglądały początki przemysłu bawełnianego na zachodzie Norwegii z doświadczeniami Łodzi i Białegostoku. Przykładem odrodzenia tradycji fabrykanckiej w tym mieście jest rodzinna firma Oleana, od lat 90. XX wieku produkująca damską konfekcję w duchu sustainability.


Na promie w drodze do Hardanger Folkemuseum, fot. Ala Savashevich

 

 

7.9.2022

Uczestnicy projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik” wzięli udział w kolejnej, już trzeciej, rezydencji. Podczas trzydniowej wizyty w Oslo i Lillehammer (1–3 sierpnia) zaproszeni goście – badacze kultury wizualnej, specjaliści w zakresie historycznych tkanin i kultury materialnej – podejmowali temat konstrukcji narodowej tożsamości, kultury „narodowej” Norwegii oraz roli i znaczenia jaką odegrała w niej sztuka ludowa.

Na dwóch wystawach stałych – „Impulses” w muzeum Maihaugen w Lillehammer oraz „Timescope” w Norsk Folkemuseum w Oslo – uczestnicy projektu obejrzeli historyczne tkaniny, sztukę użytkową oraz stroje narodowe, mogąc prześledzić ich stylistyczny rozwój oraz regionalną oryginalność. Oprowadzanie po ratuszu z prof. Jonem Pettersenem, specjalistą od rekonstrukcji dawnych tkanin, było okazją do podziwiania tkanin, malowideł ściennych i rzemiosła artystycznego. Gośćmi podczas rezydencji byli także artyści współcześni – Franz Petter Schmidt oraz Inger Johanne Rasmussen – którzy w swojej praktyce sięgają do tradycji materiałów, wzorów i techniki wykonania.

Ważnym przystankiem była także wizyta na monograficznej wystawie Synnove Anker Aurdal w Astrup Fearnely Museum w Oslo, która pozwoliła prześledzić rozwój stylistyki tej prawdziwej nestorki powojennej tkaniny artystycznej, tworzącej już od końca lat 40-tych i łączącej eksperymenty formalne z językiem współczesnej poezji.


Spacer po ekspozycji historycznych domów, Muzeum Maihaugen, Lillehammer. Fotografia: Magdalena Ziółkowska

 

 

23.08.2022

Podróż z Łodzi na malownicze Podlasie rozpoczęła kolejną rezydencję (19-25 czerwca) uczestników i uczestniczek projektu „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik”, której główną bohaterką była tkanina dwuosnowowa – jej historia, tradycja i oryginalność warsztatu.

Doktoranci z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i studentki Uniwersytetu w Bergen podążali „Szlakiem Rękodzieła Ludowego” po pracowniach rzemieślników, poznając historię podlaskiego tkactwa i kultury materialnej na białostocczańskim pograniczu. Pomogły w tym odwiedziny w Supraślu, Tykocinie, Bohonikach, kilku malowniczych podlaskich wsiach oraz w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie.

Źródłem inspiracji dla uczestników i uczestniczek rezydencji była na pewno wizyta w janowskim ośrodku tkackim – to właśnie tu tradycje tkaniny podwójnej są wyjątkowo żywe, a prace przygotowane przez tkaczki i tkaczy nie tylko trafiają na wystawy i konkursy, ale zdobią także domy w różnych zakątkach świata.

Bagno „Ławki”, słynna „łosiostrada”, torfowiska i piaszczyste wydmy – wycieczka po Biebrzańskim Parku Narodowym i kontakt z jego unikalną przyrodą pozwoliła na wyciszenie się i odpoczynek od spotkań z historią i tradycją.

Finałowy Białystok i spacery tropem włókienniczej tożsamości miasta stały się klamrą łączącą obie rezydencje. Białostocki Okręg Przemysłowy jako ważny XIX-wieczny ośrodek produkcji bawełnianej, naznaczony jest – podobnie jak region łódzki – piętnem upadku przemysłu włókienniczego pod koniec XX wieku i trudnymi przemianami społecznymi.

Pełną relację z rezydencji znajdziecie tutaj:

Koncepcja rezydencji i prowadzenie: Magdalena Ziółkowska.


Na Szlaku Rękodzieła Ludowego: uczestniczki i uczestnicy projektu w pracowni tkackiej Bernardy Rość w Szaciłówce, fotografia: duet HaWa.

 

 

12.08.2022

Projekt „Struktury przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik” nabiera tempa! Po czterech seminariach prowadzonych w trybie online nadszedł czas na wspólne spotkanie wszystkich uczestników!

Podczas pierwszej z czterech rezydencji, która odbyła się w Łodzi w dniach 13-18 czerwca, doktoranci z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i studentki Uniwersytetu w Bergen mieli okazję nie tylko odkryć dziedzictwo naszego miasta, ale również nawiązać nowe znajomości i cenne kontakty.

Program rezydencji zakładał spojrzenie na Łódź jako miasto o niezwykłej tradycji włókienniczej, zarówno od strony historycznej – dzięki spotkaniom ze specjalistami związanymi z przemysłową historią miasta – jak i współczesnej pokazując oblicza włókiennictwa pod względem badawczo-rozwojowym.

Spacery po Piotrkowskiej, Starym Cmentarzu czy Księżym Młynie przeplatane były wizytami w łódzkich instytucjach kultury: Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Książki Artystycznej, Muzeum Miasta Łodzi, a także w pracowniach rzemiosła związanych z tkaniną.

Pełną relację z rezydencji znajdziecie tutaj.

Koncepcja rezydencji i prowadzenie: Marcin Gawryszczak.


Zwiedzanie terenu dawnej wykończalni Scheiblerów przy ul. Tymienieckiego, fotografia: duet HaWa.
 

 

28.04.2022

Pomiędzy 25–27 kwietnia odbyło się w Bergen pierwsze z serii partnerskich spotkań kuratorek i kuratorów projektu, w którym wzięli udział Anne Szefer Karlsen, Tim Parry-Williams, Marta Kowalewska i Magdalena Ziółkowska, która tak opisuje przebieg wizyty:

Na Wydziale Sztuk Pięknych, Muzyki i Designu Uniwersytetu w Bergen zwiedzaliśmy Pracownię Tkaniny Artystycznej oraz spotkaliśmy się z zespołem odpowiedzialnym za powstanie i koordynację kolejnych działań w ramach projektu m.in. rezydencji planowanej na sierpień 2022 roku oraz międzynarodowej wystawy z udziałem polskich i norweskich studentów i absolwentów uczelni. 

Na grupowej wystawie „Picnic” zorganizowanej w Kunsthall Bergen (kuratorka: Randi Grov Berger) oglądaliśmy prace dyplomowe absolwentów, zaś w ramach researchu do wystawy międzynarodowej odwiedziłyśmy w pracowniach Toril Johannessen i Kioshiego Yamamoto. Toril Johannessen pracuje w tym momencie nad ukończeniem tkaniny “Gruppebilde Bergen”, powstającej jako zamówienie do przestrzeni Urzędu Miasta Bargen i przedstawiającej portrety mieszkańców miasta wygenerowane dzięki algorytmowi na podstawie faktycznych fotografii. Z kolei Kioshi Yamamoto pokazywał nam zarówno kimona i chińskie malowane jedwabie, wielkoformatowe żakardy, jak i projekty powstające obecnie do kilku wystaw. 

Kuratorki i kuratorzy projektu, od lewej: Magdalena Ziółkowska, Anne Szefer Karlsen, Marta Kowalewska i Tim Parry-Williams, fotografia: Bjarte Bjørkum.

Czółenka i krosno w jednej z pracowni tkaniny na Uniwersytecie w Bergen, fot. M. Ziółkowska.

Krosno żakardowe w jednej z pracowni tkaniny na Uniwersytecie w Bergen, fot. M. Ziółkowska.

Czólenka i krosno żakardowe w jednej z pracowni tkaniny na Uniwersytecie w Bergen, fot. M. Ziółkowska.

Krosna w jednej z pracowni tkaniny na Uniwersytecie w Bergen, fot. M. Ziółkowska.

Kiyoshi Yamamoto i Marta Kowalewska w pracowni artysty, fot. M. Ziółkowska

Artysta Kiyoshi Yamamoto w swojej pracowni (http://www.kiyoshiyamamoto.com/) fot. M. Ziółkowska

Dowiedz się więcej