ETNO RETROSPEKCJA. SŁOWIAŃSKIE KORZENIE
![](https://cmwl.pl/public/img/site/pages/397/th1/retro etno.jpg)
Etno Retrospekcja. Słowiańskie korzenie to wystawa inspirowana tradycją dawnych Słowian. Za pomocą takiej formy jak odzież, plakat, fotografia czy tkanina twórcy wystawy odwołują się do kultury, natury i dawnych wierzeń.
Słowiańska odzież i ozdoby są skomplikowanym system symboli i talizmanów ochronnych, z których każde spełnia określoną funkcję. Od niepamiętnych czasów Słowianie wierzyli, że ubranie, które zostało wykonane prawidłowo i z uczuciem nie tylko zdobi człowieka, ale daje również ochronę przed złymi siłami. SKN Designer zaprezentuje kolekcję 14 sylwetek inspirowaną ubiorem dawnych Słowian, która jest ukłonem w stronę dawnej kultury na ziemiach polskich. Ubiory są stworzone głównie z materiałów naturalnych - lnu, bawełny, skór, ozdobionych haftami, przełamanymi akcentami z materiałów sztucznych.
Kolejny element wystawy to plakat, odwołujący się do konkretnych wydarzeń czy symboli ważnych dla naszych przodków. W tej formie można zauważyć nawiązania m.in. do Nocy Kupałysymbolu młodości oraz niewinności czy inspiracjęznakiemAuseklis - boga będącego personifikacją Wenus. Dzięki jego trudowi słońce powraca na niebo, a wieczorem bóg przygotowuje się do walki, by sprowadzić je dla nas kolejnego dnia.
Stwory, bestie i opiekunowie poszczególnych sfer życia inspirowały twórców wystawy do stworzenia tkanin. Projektanci skupili się na najbardziej interesujących ich zagadnieniach z tego obszaru, dzięki czemu każda tkanina stanowi oddzielną historię. Realizacje przedstawiają tkaniny żakardowe i drukowane. Za przykład może służyć użycie symbolu Jumisa oraz ukazanie go w unowocześnionej formie na tkaninie drukowanej. Jumis dla Słowian był bóstwem rolniczym reprezentującym płodność i dobre zbiory oraz oznaką dobrobytu i szczęścia. Symbol ten posiada symetryczną formę, są to dwa skrzyżowane kłosy. Słowianie wykorzystywali ten symbol w tradycyjnej sztuce ludowej, jako ozdoba odzieży lub w malarstwie dekoracyjnym.
Będzie można zobaczyć także fotografie, będące kompozycją elementów dobranych na zasadzie kontrastu rzeczywistości Słowian a naszych realiów. Koncepcyjne układy plastikowych form w otoczeniu przyrody jako przejaw braku odpowiedzialności za środowisko i cichej akceptacji postępującego konsumpcjonizmu.
--
18 maja - 16 czerwca 2019 r.
Budynek C, I piętro (za salą konferencyjną)
Autorzy:
Tkanina: Anna Szychulska, Martyna Głowacka, Ola Kasprzykiewicz, Helena Zwierzchowska, Karolina Okoń, Mateusz Knapiński
Ubiór: Joanna Wielgus, Aniela Wachowska, Aleksandra Jędruch, Klaudia Badowska, Olga Kucko, Dorota Sobierajczyk, Anna Czapińska, Ola Czapińska, Marta Kołodziejczyk, Maja Hrycajewska
Plakat: Anna Szychulska, Alicja Dziąg, Aniela Wachowska, Julia Nowakowska, Natalia Nowak, Mateusz Mazański, Anna Eljasiak, Jolanta Boreczek, Paulina Zarzycka
Opiekunowie koła oraz realizacji plakatów:Dr hab. Dariusz Chojnacki, prof. PŁ, Dr Anna Szumigaj-Badziak
Opiekunowie realizacji tkaniny i ubioru:Dr Dorota Taranek, Dr Andrzej Foder