SZKOŁY PONADPODSTAWOWE


 

Oferta warsztatów i lekcji stacjonarnych



Twórcza wolność i swobodna ekspresja. Eksperymentowanie i nieszablonowe myślenie. Działania dostosowane do wieku, możliwości percepcyjnych oraz manualnych każdego uczestnika. To wszystko proponuje Dział Edukacji CMWŁ! Mamy do dyspozycji największą salę warsztatową spośród łódzkich muzeów, prowadzimy zajęcia inspirowane wystawami czasowymi, oraz historią Białej Fabryki.

 

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Kiedy:
poniedziałek – wtorek od 9:00 do 15:00
środa – piątek od 9:00 do 16:00
niedziela od 12:00 do 16:00

Termin zajęć ustalamy indywidualnie.

Czas trwania:
Warsztat: 90 min.
Lekcja: 60 min.
Oprowadzanie: 90 min.

Koszt:
Warsztat: 10 zł od uczestnika
Lekcja: 6 zł od uczestnika
Oprowadzanie: 18 zł normalny/12 zł ulgowy od uczestnika
opiekunowie biorą udział bezpłatnie.

Rezerwacja: mail: edukacja@cmwl.pl / telefon: 500 527 855

Informacje potrzebne do rezerwacji:

  • preferowany termin zajęć
  • temat zajęć
  • wiek i liczba uczestników
  • kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, numer telefonu)
  • dodatkowe informacje (np. o osobach z niepełnosprawnościami)
  • opcjonalnie: dane do faktury

Płatność: W kasie bezpośrednio przed zajęciami lub przelewem. W poniedziałki i wtorki płatność możliwa wyłącznie przelewem, na podstawie faktury wystawianej po zajęciach.

 

Pobierz ofertę edukacyjną (plik .pdf)

WARSZTATY:

 

WARSZTATY ODBYWAJACE SIĘ NA WYSTAWIE Mɪᴀsᴛᴏ–Mᴏᴅᴀ–Mᴀsᴢʏɴᴀ:

 

  • MAM NA TO PATENT!

Pomysły wielkich odkrywców były często traktowane niedorzecznie. Jednak czy wyobrażacie sobie codzienność bez żarówki lub telefonu? Również produkcja tkanin wiele zawdzięcza wynalazkom, takim jak czółenko czy maszyna parowa. A wy, jaki przyrząd chcielibyście mieć, którego jeszcze nie wymyślono? Czy można zaprojektować urządzenia, które usprawnią np. podróże lub komunikowanie się? Oczywiście, że tak! Na naszych warsztatach wszystko jest możliwe, a na dodatek opatentujemy te niezwykłe prototypy, które powstaną na zajęciach.

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • ZIEMIA OBIECANA

Jak doszło do tego, że w ciągu kilkudziesięciu lat Łódź z małej osady stała się jednym z największych polskich miast przemysłowych? Podczas zajęć prześledzimy jakie były przyczyny i skutki rozwoju Łodzi jako miasta przemysłowego. Przyjrzymy się jak zmieniał się plan miasta, dowiemy się, jak rozpoznać fabrykę i jak wyglądała praca zatrudnionych w niej robotników.

Maksymalna liczba uczestników: 30

Warsztat rekomendowany dla klas 7, 8

 

  • BLASK NEONU

Czy billboard, plakat i neon to jedynie reklama czy również forma artystyczna i jak wpływa na nasze poczucie estetyki? Co to jest sztuka w przestrzeni publicznej? Od kiedy istnieje i kto się nią zajmuje?
Na warsztatach poszukamy odpowiedzi na postawione pytania. Przyjrzymy się artystom, którzy tworzą w przestrzeni publicznej, a przede wszystkim zgłębimy tajniki odradzającej się mody na neon i sami spróbujemy go stworzyć!

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • CO KRYJĄ SZKLANE KULE?

Rozwój przestrzenny Łodzi i sposoby jej zabudowy związane są z rozwojem przemysłu włókienniczego. W ciągu kilkudziesięciu lat z niewielkiego miasteczka stała się dużym ośrodkiem przemysłowym. W XX wieku pojawiły się marzenia o nowoczesnej metropolii z wieżowcami w centrum. Zobaczymy jak w XIX i XX wieku zmieniało się miasto i zastanowimy się jak mogłyby wyglądać miasta w przyszłości. Do jej poznania w baśniach służy szklana kula, my jednak sięgniemy po inne metody i sprawdzimy co naprawdę miało znajdować się w łódzkich szklanych kulach.

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • OD WŁÓKNA DO TKANINY

Jak i z czego powstają materiały, z których uszyte są nasze ubrania? Odwiedzimy halę fabryczną i zobaczymy jak powstają nici, a następnie tkaniny i jakich dawniej używano do tego maszyn. Przekonamy się, czym różnią się od siebie len, wełna i bawełna, oraz jakie są jeszcze inne włókna. Sprawdzimy, czym różni się dzianina od tkaniny i czy łatwo jest rozpoznać różne ich rodzaje posługując się jedynie dotykiem. Przyjrzymy się włóknom i tkaninom z bardzo bliska a także zaprojektujemy i wykonamy próbki własnych wzorów na materiale.

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

 

WARSZTATY ODBYWAJĄCE SIĘ NA WYSTAWIE "ŁÓDZKIE MIKROHISTORIE. LUDZKIE MIKROHISTORIE":

 

  • MIĘDZY INNYMI

Czy łatwo jest żyć w miejscu, w którym spotykają się i mieszają różne poglądy, postawy, inne sposoby życia? Czy pomimo różnic jest coś, co nas łączy i pozwala współistnieć? Na warsztacie będziemy rozmawiać, dużo rozmawiać, bo DIALOG jest ważny, aby zrozumieć i poznać siebie nawzajem, by szanować i akceptować swoją inność.

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • PROJEKT: MEBEL

Jaki powinien być mebel idealny? To pytanie zadają sobie osoby, które zajmują się ich projektowaniem. Muszą wziąć pod uwagę potrzeby użytkownika, ergonomię, funkcjonalność i estetykę. W Polsce nowoczesne wzornictwo rozwijało się od lat 60. XX w. Przyjrzymy się jakie projektowano wtedy meble, a nie było to łatwe zadanie! Mieszkania często były małe i jedno pomieszczenie musiało pełnić kilka różnych funkcji. Podczas warsztatu wcielimy się zarówno w krytycznych użytkowników, jak i sami spróbujemy sił w projektowaniu!

Maksymalna liczba uczestników: 10
*w przypadku większej ilości uczestników, zostaną podzieleni na mniejsze grupy

 

WARSZTATY ODBYWAJĄCE SIĘ NA WYSTAWIE: 17. MIĘDZYNARODOWE TRIENNALE TKANINY

 

  • POROZUMIENIE BEZ SŁÓW

Czy język to jedyna forma porozumiewania się? Czy bylibyśmy w stanie zrozumieć się nawzajem bez użycia słów, a jeśli tak, to w jaki sposób? Podczas warsztatu odkryjemy różnorodne systemy komunikacji nie tylko w kulturze europejskiej, ale również poza nią. Zastanowimy się też jak mogą porozumiewać się rośliny i zwierzęta. Spróbujemy przekazać innym wiadomości bez słów i to na kilka różnych sposobów – używając gestów, dźwięków, światła czy obrazu.

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • PRAWA DLA WSZYSTKICH

Czy są nam potrzebne prawa, zakazy i nakazy? Czy ograniczają naszą wolność, a może ułatwiają funkcjonowanie w społeczeństwie? Jakie zasady związane z życiem w grupie są dla Was najważniejsze? Podczas warsztatu uczestnicy wychodząc od refleksji na temat idei praw człowieka, oglądając prace poruszające tematy zaangażowane społecznie, będą zastanawiać się, co dla nich jest ważne i jak mogą zamanifestować to innym.

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

  • W PAMIĘCI

Aby zachować wspomnienia robimy zdjęcia. Czy jednak potem do nich wracamy? Czy oglądamy tylko własne fotografie? Są też inne formy utrwalania wspomnień: pamiętniki, notatki, listy. O ważnych zdarzeniach przypominają nam pomniki i muzea. Ale kto decyduje o tym, które wydarzenia powinniśmy zapamiętać? Nasza pamięć bywa zawodna i może nas czasem zmylić. Podczas warsztatu zastanowimy się, co wpływa na naszą pamięć, jak można wywołać wspomnienia i co z dzisiaj chcielibyśmy pamiętać w przyszłości.

Maksymalna liczba uczestników: 30

 

 

TEMATY LEKCJI:

Podczas lekcji odwiedzimy wystawę stałą Mɪᴀsᴛᴏ–Mᴏᴅᴀ–Mᴀsᴢʏɴᴀ.

 

  • FABRYKA PEŁNA WYNALAZKÓW

Czy rzeczywiście Jan Gutenberg wynalazł druk? Czy James Watt był pierwszym, który wykorzystał parę jako siłę napędową? Zapraszamy w podróż w świat historii, nauki i techniki podczas lekcji muzealnej „Fabryka pełna wynalazków”. Maszyny włókiennicze i inne obiekty zgromadzone w muzeum będą pretekstem do opowieści na temat wynalezienia maszyny parowej, komputera, krosna tkackiego, żelazka i nie tylko.

 

  • Para – buch! Muzeum – w ruch!

Dlaczego gwizdek czajnika gwiżdże, gdy gotuje się woda? W jaki sposób para wodna może wprawić w ruch całą fabrykę? Na te i wiele innych pytań dotyczących pary i możliwości jej wykorzystania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji muzealnej „Para – buch! Muzeum – w ruch!”. Heron, Newcomen, Watt i Stephenson to tylko niektóre osoby, których wynalazki i odkrycia pojawią się w trakcie zajęć. Sprawdźcie sami.

 

  • OD WŁÓKNA DO TKANINY

Czy tkanina może powstać z foliówki albo z nici jedwabnika? Skąd się biorą wełna i bawełna? Ile zastosowań ma len?  Co wspólnego mają ze sobą: tkanina poliestrowa, plastikowa butelka oraz płyta CD? Odpowiedzi na te pytania poznacie podczas lekcji „Od włókna do tkaniny”. Dowiecie się także z jakich rodzajów włókien powstają materiały w różnych krajach oraz do czego są one wykorzystywane. A pod koniec lekcji okaże się, czy możemy rozpoznać materiał posługując się jedynie zmysłem dotyku…

 

  • TAKA JEST ŁÓDŹ

W miastach przeważnie jest dużo ludzi, budynków i ulic, za to niewiele terenów zielonych czy rolniczych. Poza cechami wspólnymi miasta mają jednak swoje indywidualne charaktery, ich historia i tożsamość bywają bardzo różne. Łódź ukształtował rozwijający się od XIX wieku przemysł włókienniczy, którego dziś już właściwie tu nie ma. Jaka jest więc obecna Łódź? Podczas lekcji rozmawiać będziemy o Łodzi czyli – jak głosiło popularne powiedzenie – o „mieście tysiąca kominów, stu pałaców i jednej ulicy”.

 

 

OPROWADZANIA:

Zwiedzaj muzeum z edukatorem!

Zapraszamy do Muzeum na bezpośrednie spotkanie z edukatorami i edukatorkami z Działu Edukacji, w trakcie którego oprowadzimy Cię po wybranej wystawie. Skontaktuj się z nami telefonicznie i wybierz interesującą Cię wystawę oraz dogodny termin.

 

  • WYSTAWY STAŁE

 

Mɪᴀsᴛᴏ–Mᴏᴅᴀ–Mᴀsᴢʏɴᴀ

Wybierz tę wystawę, jeśli chcesz poznać historię Łodzi jako miasta włókienniczego, przenieść się do dawnej hali fabrycznej, dowiedzieć się jak rozwijało się miasto, jak wyglądała praca w fabryce i życie robotników czy też poznać wyroby łódzkich fabryk włókienniczych i domów mody.

 
„Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie mikrohistorie”.
Wybierz tę wystawę, jeśli chcesz posłuchać o historii wielokulturowej, włókienniczej Łodzi z perspektywy codziennego życia jej mieszkańców, poznać losy bohaterów ukazane na przestrzeni XIX i XX w. oraz szerszy kontekst minionych czasów.

Ze względu na niewielkie pomieszczenia wystawy, grupy powyżej 15 osób będą dzielone na mniejsze części.

Po tej wystawie możemy też oprowadzić jedną ze ścieżek tematycznych:

Ogólna – podczas której zapoznamy się z historiami mieszkańców domów i ich życiem codziennym.
Postępu Technicznego – zobaczymy jak wynalazki zmieniały codzienne życie ludzi.
Wzornictwa – przyjrzymy się jak zmieniały się mody w wystroju i wyposażeniu wnętrz.
Wielokulturowa – poznamy obyczaje mieszkańców dawnej Łodzi, będących przedstawicielami różnych kultur i religii.
Higieny – sprawdzimy jak dbano o higienę w dawnych czasach.
Dzieciństwa – prześledzimy jak zmieniały się codzienność i warunki życia dzieci w mieście.
Pracy - dowiemy się gdzie i w jakich warunkach pracowali dawniej Łodzianie.
Kobiecych herstorii - przyjrzymy losom kobiet i temu jak zmieniały się ich role i możliwości.

Oprowadzanie z przewodnikiem  trwa 90 min i obejmuje jedną, wybraną wystawę stałą lub aktualne wystawy czasowe.

Dowiedz się więcej


POBIERZ OFERTĘ EDUKACYJNĄ

Oferta edukacyjna w formacie .pdf