Ziemia (P)oddana


 



Na początku było spojrzenie. Projekt „Punkty Widzenia. Młodzi o Triennale” rozpoczęliśmy od zaproszenia młodych ludzi (od 8 do 14 lat) do interpretacji dzieł prezentowanych na „16. Międzynarodowym Triennale Tkaniny” z własnej perspektywy. Dostali oni możliwość stworzenia katalogów, w których samodzielnie opisali i sfotografowali te prace, które uznali za najważniejsze, najbardziej ich dotyczące.

Kolejnym krokiem było zaproszenie uczestników projektu do stworzenia własnej wystawy – wcielenia się w rolę kuratorów i artystów. W ten sposób powstała Ziemia (P)oddana –  prezentacja, w której  tkanina artystyczna staje się medium przekazującym krzyk młodego pokolenia mieszkańców Ziemi.

Dzieła z tej hermetycznej dziedziny sztuki w oczach młodych kuratorów nabrały boleśnie aktualnego wyrazu. W toku pracy nad ich wyborem wyszło na jaw, że najistotniejszym zagadnieniem dla Lidki, Nadii, Hani, Apolonii, Franka, Michaliny i Adama jest zderzenie człowieka z przyrodą – to, w jaki sposób na siebie oddziałują oraz co możemy zrobić, by … nadal być.

Jest coś niezwykle przejmującego w ich wyborach oraz obiektach, które sami na tę wystawę stworzyli. Po kilku miesiącach wspólnej pracy powstała szczera i odważna wypowiedź dzieci przekonujących swoich rodziców i dziadków, że być może jeszcze nie jest za późno. Ale jest jeden warunek – wszyscy musimy usłyszeć ich głos.

Tworzyliśmy tę wystawę w czasach pandemii i izolacji, w stresie spowodowanym koniecznością dotrzymania terminu i pracy w zupełnie innych warunkach. Jednocześnie ta nowa sytuacja mocno koresponduje z tematyką wystawy. Lęk, niepewność, złość, rozczarowanie, nadzieja, poczucie wspólnoty/izolacji – takie emocje towarzyszyły nam podczas dopracowywania koncepcji. Jednak sama idea zogniskowania wystawy wokół ośmiu tematów: ziemia, woda, powietrze, człowiek, zwierzęta, rośliny, miasto/przemysł, filozofia – powstała podczas warsztatów prowadzonych przez Zofię Dubowską-Grynberg i Karolinę Iwańczyk na początku 2020 roku, gdy o pandemii mówiło się jak o strasznym, lecz jednak odległym od naszej rzeczywistości zagrożeniu. Dziś wiele osób myśli tak o skutkach zmian klimatycznych.

O wyjątkowości wystawy świadczy jej aktualność oraz przystępność. Prace z kolekcji Muzeum, w większości prezentowane na wcześniejszych edycjach Międzynarodowego Triennale Tkaniny, choć nadal posiadają rangę dzieł sztuki, zderzone zostały z obiektami i komentarzami stworzonymi przez uczestników projektu. Dzięki temu nabierają charakteru wypowiedzi nie tylko artystycznej, ale publicystycznej, stają się argumentami w dyskusji o wpływie człowieka na środowisko. By zachować zgodność z przesłaniem wystawy, wspólnie z uczestnikami i aranżerką Mają Pawlikowską, uznaliśmy, że jak najwięcej materiałów do budowania przestrzeni ekspozycji oraz obiektów pochodzić będzie z odzysku bądź z darów (materiały budowlane po minionych ekspozycjach, śmieci, meble). Świadomie zdecydowaliśmy także o rezygnacji z drukowania materiałów promocyjnych, zaś plakaty uczestnicy wykonali sami, korzystając z niezadrukowanych stron plakatów z poprzednich wystaw.

Podczas budowania wystawy współpracowało z nami wiele osób, którym bardzo chciałabym podziękować. Cały zespół CMWŁ, nasze rodziny, znajomi i przyjaciele, rodzice uczestników oraz ludzie zupełnie niezwiązani z muzeum angażowali się w organizację wystawy, ponieważ dotyczy ona rzeczy dla nich ważnych. Jako pomysłodawczyni i koordynatorka tego przedsięwzięcia jestem dumna z efektów naszej wspólnej pracy. Oglądając wystawę, pamiętajcie Państwo – mówią do Was ci, którzy otrzymują od nas tę planetę w stanie, na jaki pracowaliśmy kilkaset lat, czyniąc ją sobie poddaną.

Kto ich posłucha?

--

"ZIEMIA (P)ODDANA"
17.10.2020 - 13.02.2022

Kuratorzy: Nadia Burda, Apolonia Chętko, Hanna Czekalska, Michalina Kuśmierek, Lidia Strzelec, Franciszek Właziński
Pomysł, koordynacja, realizacja: Magdalena Gonera
Produkcja: Beata Bocian, Aleksandra Kmiecik
Scenografa wystawy: Maja Pawlikowska
Reżyseria światła: Artur Frątczak

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z programu „Edukacja kulturalna 2019” z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Miasta Łodzi. Sponsorem projektu jest firma Monnari a jego partnerami firma: Epufloor i Leroy Merlin.

Patronat medialny nad wystawą objęli: Magazyn Szum, TVP Kultura, portal Czas Dzieci i portal Miasto Dzieci.