Le Freak, C'est Chic

Najbardziej nieoczekiwana inspiracja
„Le Freak, C'est Chic”
jesień-zima 2004
Na estetykę kolekcji wpłynął styl eleganckich starszych pań i sztuka Eugène’a Ionesco „Krzesła”. Arkadius odnalazł w starości rozmach i odwagę, która pozwala na łączenie rywalizujących ze sobą deseni i odrzucenie zasad dobrego smaku.
Zdjęcia spektakularnych sukien obiegły media. Wywinięta krynolina pojawiła się na okładce „Le Nouvel Observateur”. Nadruki to być może dalekie echa polskiej sztuki ludowej.
***
Nawiązanie do „Krzeseł” Ionesco zaskakuje. Sztuka jest bowiem tragiczną opowieścią o Starym i Starej – małżeństwie niemal stulatków, którzy popełniają samobójstwo. Wcześniej odbywa się nieistniejący wykład, którego słucha nieistniejący tłum. Ziemię zalała śmierdząca stęchlizną woda, a dawna kultura jest już bezsensownym urojeniem. Ionesco nie daje żadnej nadziei, nie składa obietnic, które są istotą mody. Moda powinna oczarowywać. Nie może ujawniać własnej pustki czy absurdalności, bo nikt jej nie kupi.
„(…) ulice są pełne martwych ptaszków, to wyście im wyłupali oczy… Tatusiu, mamusiu wy jesteście źli!… Nie chcę być u was dłużej… Rzuciłam mu się do nóg, jego ojciec płakał” – opowiada Stara o utracie dziecka.
„Pozwoliłem matce umrzeć samej w rowie. Wołała mnie, jęczała cicho: Moje dziecko, synku kochany, nie zostawiaj mnie samej. (…) Nie niepokój się mamo, powiedziałem jej, zaraz wrócę… śpieszyło mi się, szedłem na bal tańczyć. (…) Kiedy wróciłem, była już umarła i pogrzebana głęboko… Rozkopywałem ziemię. (…) Wiem, wiem, synowie zawsze porzucają matki” – wspomniał Stary.
***
O wypożyczanie projektów zabiegały stylistki Björk i Janet Jackson. Czarno-białą gorsetową minisukienkę nosiła Dita Von Teese.
***
Arkadius stał się modowym ambasadorem Polski. W kwietniu 2004 r. zaproszono go na majowe przyjęcie wydane przez królową Elżbietę II w pałacu Buckingham na cześć pary prezydenckiej Aleksandra i Jolanty Kwaśniewskich. Wcześniej premier Wielkiej Brytanii zaprosił Weremczuka na przyjęcie z okazji wejścia Polski i innych krajów do Unii Europejskiej.
A Most Unexpected Inspiration
“Le Freak, C'est Chic”
Autumn/Winter 2004
The aesthetic of the collection was influenced by the style of elegant elderly ladies and Eugène Ionesco's play The Chairs. In old age, Arkadius found a panache and boldness to combine clashing patterns and reject the rules of good taste.
Photos of the spectacular dresses circulated in the media. A crinoline worn upside down appeared on the cover of Le Nouvel Observateur. The prints are perhaps distant echoes of Polish folk art.
***
The reference to Ionesco's The Chairs is surprising. The play tells a tragic story of an Old Man and an Old Woman – a married couple of near-centenarians who commit suicide. Before this, a non-existent lecture takes place, to which a non-existent crowd listens. The Earth is flooded with musty-smelling water, and the old culture is now a meaningless delusion. Ionesco offers none of the hope and none of the promises that are the essence of fashion. Fashion must enchant. It cannot reveal its own emptiness or absurdity, because no one will buy it.
"’(...) the streets are full of dead birds, you’ve put out their eyes... Daddy, Mummy you wicked, wicked!.. I won’t stay with you any more...’ I threw myself at his feet, his father was weeping," the Old Woman recounts the loss of her child.
“I left my mother to die all alone in a ditch. She called after me, crying feebly: ‘My little boy, my beloved child, don’t leave me to die all alone.’ (…) ‘Don't worry, Mother,’ I said, ‘I’ll soon be back.’ I was in a hurry. I was going to a dance. ‘I’ll be back soon.’ When I did come back, she was dead and buried deep in the ground. I started digging to try and find her – but I couldn’t. I know, I know it always happens, sons leaving their mothers,” the Old Man recalled.
***
Björk’s and Janet Jackson's stylists vied for loans of items from the collection. A black and white corseted mini-dress was worn by Dita Von Teese.
***
Arkadius became Poland’s fashion ambassador. In April 2004, he received an invitation to a May reception hosted by Queen Elizabeth II at Buckingham Palace in honour of the Polish presidential couple Aleksander and Jolanta Kwaśniewski. Earlier that year, the Prime Minister of the United Kingdom invited Weremczuk to a reception to celebrate the accession of Poland and other countries into the European Union.