Lucina, O!


 



Gwiazda nowego milenium

Lucina, O!

wiosna-lato 2000

 

Debiut Arkadiusa na London Fashion Week odbył się na przełomie wieków, a show był metaforą narodzin nowego projektanta.

***

Stroje umazano farbą naśladującą krew. Fragmenty ubrań miały kształty kwiatów, które mogły symbolizować łona. Z białej ołówkowej spódnicy wyrastał krwawy stożek. W poszarpaną minisukienkę wkomponowano główkę dziecka. Dół bluzki zmieniono w ciążowy brzuch. Atrakcyjne buty na szpilkach (zrealizował je Christian Louboutin) zmutowały i połączyły się z formą spuchniętej, przedźwiganej stopy. Pojawiły się też architektoniczne formy wykonane z wielkich fałd.

***

„Symulowany poród – czerwona farba rozpryskana na białej skórze – stworzył dramatyczne widowisko i zademonstrował zdolność Londynu do tworzenia projektantów z nieokiełznaną twórczą energią i pasją” – pisała Suzy Menkes w „International Herald Tribune”(28.09.1999). Arkadius trafił też na łamy The New York Times”, „Vogue” i „Financial Times”.

***

Performans i kolekcja inspirowane były sceną porodu z dramatu „Perykles, władca Tyru” Williama Shakespearea. Gdy Perykles wraca do królestwa z brzemienną żoną Thaisą, na morzu wybucha sztorm. Thaisa umiera w czasie porodu.

 

Okręt płynie Państwem Neptuna po głębinie;

Gdy wnet Fortuna się odmienia,

Z północy wichru groźne tchnienia

Nadchodzą, po nich straszna burza;

Okręt jak kaczka, to się nurza,

To w górę wznosi. Fala ryczy,

A dama biedna w bólach krzyczy

I oto rodzi w wielkiej trwodze,

Przez burzę doświadczona srodze.

 

Perykles zanosił modły do bogini porodów:

Lucino, boska patronko, pogodna

Pani położnych wołających nocą,

Zejdź, boska, na nasz pokład roztańczony

I skróć królowej mej ból!

***

Tytuł kolekcji to imię bogini połogu, którą w starożytnym Rzymie nazywano Luciną, a w Grecji Ejlejtyją.

***

Za namową Suzy Menkes Arkadiusa odwiedził redaktor i ikona mody Leon Talley.

„Naprawdę natchniony, oryginalny i z odpowiednią dozą prowokacji, która będzie na językach przez długi, długi czas” – pisał Talley w liście do Arkadiusa po zobaczeniu „Luciny, O!”.

***

Kolekcję pokazano w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie w ramach cyklu Fashion in Motion. W jego 25-letniej historii zapisali się tacy projektanci jak Vivienne Westwood, Christian Lacroix i Jean Paul Gaultier.

„Piszę, by podziękować ci za twój wspaniałomyślny dar dla Victoria and Albert Museum w postaci biało-czerwonych skórzanych spodni i białej jedwabnej bluzki. W znaczący sposób uzupełnią one kolekcję muzeum i jestem szczęśliwa, że mogę je przyjąć – pisała do Arkadiusa Valerie D. Mendes, główna kuratorka działu tkanin i ubiorów.  

 

The Star of the New Millenium

Lucina, O!

Spring/Summer 2000

 

Arkadius' turn-of-the-century debut at London Fashion Week was a metaphor for the birth of a new designer.

                                                             ***

The outfits were smeared with paint to mimic blood. The pieces of clothing were shaped like flowers, which could symbolise wombs. A bloody cone sprouted from a white pencil skirt. A baby's head was incorporated into a tattered mini-dress. The bottom of a blouse was transformed into a pregnant belly. The attractive stiletto shoes (made by Christian Louboutin) mutated and took the shape of a pregnant woman’s heavy, swollen feet. Additionally, the expansive folds present throughout the collection resembled architectural forms.

***

"A simulated birth – red paint splattered over white leather – made a dramatic show and demonstrated London's ability to produce designers with unbridled creative energy and passion," wrote Suzy Menkes in the International Herald Tribune (28.09.1999). Arkadius was also featured ion the pages of The New York Times, Vogue and the Financial Times.

***

The performance and collection were inspired by a childbirth scene in William Shakespeare’s play Pericles, Lord of Tyre. As Pericles returns to the kingdom with his pregnant wife Thaisa, a storm breaks out at sea. Thaisa dies in childbirth.

 

Their vessel shakes

On Neptune’s billow; half the flood

Hath their keel cut: but Fortune’s mood

Varies again: the grisly north

Disgorges such a tempest forth,

That, as a duck for life that dives,

So up and down the poor ship drives:

The lady shrieks, and well-a-near

Does fall in travail in her fear.

 

Pericles prays to the goddess of childbirth:

“Lychorida! – Lucina, O

Divinest patroness and midwife gentle

To those that cry by night, convey thy deity,

Aboard our dancing boat: make swift the pangs

Of my queen’s travails! Now, Lychorida!”

***

The title of the collection relates to the goddess of childbirth, called Lucina in ancient Rome and Eileithyia in Greece.

***

On Suzy Menkes’ suggestion, Arkadius was visited by the editor and fashion icon André Leon Talley.

"Truly inspired, original and with just the right amount of provocation to keep the tongues wagging for a long, long time," wrote Talley in a letter to Arkadius after seeing the Lucina, O! collection.

***

The collection was shown at the Victoria and Albert Museum in London as part of the Fashion in Motion series, whose 25-year history includes designers such as Vivienne Westwood, Christian Lacroix and Jean Paul Gaultier.

"I am writing to thank you for your generous gift of red and white leather trousers and a white silk blouse to the Victoria and Albert Museum. They will add greatly to the Museum's collection and I am delighted to accept them," wrote Valerie D. Mendes, Chief Curator of the Textiles and Clothing Department at the V&A, in a letter to Arkadius.