Semen of the Gods


 



Noszą go bogaci i sławni

„Semen of the Gods”

Kolekcja dyplomowa, Central Saint Martins

1999

 

Przed pokazem dyplomowym dzięki Isabelli Blow projekty Arkadiusa pojawiły się w czasopiśmie „The Face”. Pozowała w nich supermodelka Honor Fraser. Z kolei Ebel, szwajcarski producent zegarków, zaproponował Weremczukowi finansowe wsparcie i zorganizowanie show w domu towarowym Harrods.

***

Źródłami kolekcji były opowieści o narodzinach Afrodyty. Z „Teogonii” Hezjoda dowiadujemy się, że bogini miłości powstała z morskiej piany, gdy do wody wpadł odcięty członek Uranosa. Okaleczył go syn, Kronos, który chciał w ten sposób uwolnić matkę, Gaję, od cierpienia wywołanego wpychaniem w jej łono rodzących się dzieci. Uranos pozbywał się w ten sposób potencjalnych konkurentów.

 

Prącie zaś, jak je tylko odciął ostrzem stali

I wyrzucił od brzega na wir morskiej fali,

Płynęło długo, aż się wzbiła piana biała

Wokół nieśmiertelnego członka. Z niej powstała

Dziewica

(…)

Piankową – Afrodyte – ją bogi, a z niemi

Ludzie przezwali, jako że z piany poczęta

(…)

Prętolubną, – że ród jej początek wziął z pręta.

(…)

Zyskała cześć, i jej to przypadło w udziale,

Pośród ludzi i bogów nieśmiertelnych grona

Podniecać przymilenia dziewicze i względy,

Dworować, schlebiać, budzić miłosne popędy.

***

Arkadius odwołał się też do XVII-wiecznej poezji Charlesa Sedleya, który porównał miłość do głębi mórz.

***

Ubiory przywodziły na myśl spienione fale oceanu. Modelki wyglądały jak widma topielic. Nie przypominały pełnej wdzięku i powabu Wenus z obrazu Botticellego. Bohaterki pokazu to mroczne boginie, buntowniczki, które mogły narodzić się z nasienia Uranosa, lecz nie wypłynęły na powierzchnię jak Afrodyta. Buszują dalej w zatopionej Atlantydzie i kpią z dziewiczych przymileń z patriarchalnych marzeń Hezjoda.

Pokaz zamknęła Saimi Hoyer w stroju, którego górna część była wazonem z liliami. Modelka rozrzuciła kwiaty.

***

Projekty prezentowano na wystawie prestiżowego domu towarowego. „Ostatnim początkującym projektantem, któremu Browns przy South Molton Street w Londynie udostępniło swoją witrynę, był Hussein Chalayan w 1994 roku. Dziesięć lat wcześniej uhonorowano w ten sposób Johna Galliano. Tym razem czas na urodzonego w Polsce Arkadiusa” – „The Independent” (13.06.1999).

 

„Weremczuk, polski student odkryty trzy lata temu przez guru mody Isabellę Blow, objawił nam jedną z najbardziej wyczekiwanych kolekcji. Na liście jego klientek już dziś są elity: Tessa Sewick i Olga Polizzi, która niedawno nosiła jego żakiet podczas kolacji u księcia Walii” – „The Times” (8.06.1999).

 

„Noszą je już bogaci i sławni – „The Guardian” (11.06.1999).

 

 

Worn by the Rich and Famous

"Semen of the Gods"

Diploma Collection, Central Saint Martins

1999

 

Before the graduation show, Arkadius' designs appeared in The Face magazine thanks to Isabella Blow. Supermodel Honor Fraser posed in the photos. Soon afterwards, the Swiss watchmaker Ebel offered Weremczuk financial support and helped to organise a show for him at Harrods department store.

***

The inspiration for the collection came from stories about the birth of the goddess Aphrodite. From Hesiod's "Theogony" we learn that the goddess of love emerged from the foam of the sea when the severed member of Uranus fell into the water. He had been mutilated by his son, Cronus, who wanted to relieve his mother, Gaia, of the suffering of having her children thrust back into her womb by Uranus. By doing so, Uranus hoped to get rid of potential rivals.

 

“The genitalia themselves, freshly cut with flint,

Were thrown clear of the mainland into the restless, white-capped sea.

A white foam from the god-flesh collected around them, and in that foam grew

A maiden

(…)

Aphrodite is her name in speech human and divine,

Since it was in foam she was nourished.

(…)

Philommedes because she loves the organs of sex,

from which she made her epiphany.

(…)

From that moment on, among both gods and humans,

She has fulfilled the honoured function that includes virginal sweet-talk,

lovers’ smiles and deceits, and all of the gentle pleasures of sex.”

 

***

Arkadius also referenced the 17th-century poetry of Charles Sedley, who compared love to the depths of the sea.

***

The outfits evoked the foaming waves of the ocean. Far from resembling the graceful and seductive Venus of Botticelli's painting, the models looked like ghosts of drowned women. They were dark goddesses, rebels who may have been born from the seed of Uranus but did not come to the surface like Aphrodite. They haunt the sunken Atlantis, mocking Hesiod's patriarchal fantasies of fawning virgins. The show closed with Saimi Hoyer in an outfit whose top was a vase of lilies, which the model then scattered.

 

The designs were displayed in a prestigious department store. "The last time Browns of South Molton Street, London, gave over a whole window to a fledgling designer was in 1994, for Hussein Chalayan. Ten years before that it was an honour bestowed on John Galliano. (…) This time it’s the turn of Polish-born Arkadius Weremczuk.” – The Independent (13/06/1999)

 

"Weremczuk, a Polish student discovered three years ago by fashion guru Isabella Blow (…) revealed one of the most eagerly awaited collections (…) his client list already includes the elite Tessa Keswick and Olga Polizzi, who wore his jackets to a recent dinner with the Prince of Wales." – The Times (08/06/1999)

 

"Already Worn by the Rich and Famous." – The Guardian (11/06/1999)