The House of Pleasure

Głębia rozkoszy w cieniu sępa
„The House of Pleasure”
jesień-zima 2002
„Jestem bardzo zmysłowym człowiekiem. Przyjemność cielesna jest tak samo ważna, jak przyjemność duchowa. Fizyczna rozkosz jest ekstremalnie stymulująca i inspirująca. Aczkolwiek moim celem jest sprowokowanie głębszych przemyśleń niż płaskie i literalne myślenie o seksie” – mówił Arkadius w wywiadzie dla „The Star” (5.06.2002).
Do orchidei i lilii dołączyła róża – symbol kolekcji HoP. Wdzięk, zapach i kształt jej kwiatów wyrażał piękno i miłość, a ciernie to według Arkadiusa symbole mrocznych namiętności. Ich połączenie tworzyć miało ekstazę.
„Pokaz zaczął się jak peep show” – donosił Vogue.com.
„Zszokował scenami jak z burdelu” – pisała w „International Herald Tribune” Suzy Menkes (26.02.2002).
Kolekcję i pokaz wyróżniało bezpruderyjne podejście do ciała, afirmacja seksu i rozkoszy, odwołanie do BDSM. Były podwiązki, gorsety, bieliźniana stroje, kozaki, koronki, a nawet pejcze. Obnażone piersi nie uprzedmiotowiały kobiet, lecz celebrowały ich seksualność i wolność.
Fryzur i nałożone na głowy pończochy interpretowały styl legendarnej Bettie Page, modelki i pin-up girl z lat 50.
Głęboka czerń może kojarzyć się z żałobą. Arkadius po raz kolejny połączył erotyzm ze śmiercią, o czym świadczyć mogły podobizny sępów, wampiryczna estetyka i pokazywana w Łodzi suknia z rękawami w kształcie skrzydeł nietoperzy.
***
Arkadius zadedykował „The House of Pleasure” Michaelowi Gearingowi-Toshowi, autorowi książki „Living Proof”. „To najbardziej inspirująca i fascynująca książka wszech czasów – bardzo poruszająca i czarująca opowieść o ludzkiej walce z rakiem” – mówił w wywiadzie dla „The Sun”.
***
Z powodu różnorodności osób prezentujących „The House of Pleasure” podczas London Fashion Week można by sądzić, że show odbył się dwadzieścia lat później, w czasach, w których modę kształtuje trwająca teraz antyrasistowska i antyqueerfobiczna rewolucja. Po wybiegu przeszły osoby transpłciowe oraz tworzące sztukę drag i voguing. Zróżnicowanie dotyczyło też koloru skóry.
***
Pokazywana na wystawie suknia z golfem pojawiła się w „Dazed & Confused”.
Buty zaprojektował Jimmy Choo.
***
W 2002 r. Arkadius otworzył butik przy Porchester Place 7 w Londynie. Ubrania marki sprzedawały się w 33 sklepach na świecie, w Belgii, Dubaju, Moskwie, Nowym Jorku i Paryżu, a nosiły je Alicia Keys i Pink.
The Depth of Pleasures in the Shadow of a Vulture
“The House of Pleasure”
Autumn/Winter 2002
“I’m a very sensual man. Pleasure of the flash is as important as spiritual pleasure. Physical pleasure is extremely stimulating and inspiring. However, I in fact intended to provoke some thought much deeper than the flat and literal sexual meaning,” said Arkadius in an interview for The Star (05.06.2002)
Here, joining the orchid and lily was a rose, the symbol of the HoP collection. According to Arkadius, the grace, fragrance and shape of its flowers express beauty and love, while its thorns represented dark passions. Their combination creates ecstasy.
“The House of Pleasure collection began like a peep show” reported Vogue.com.
“Made a stab at shock with a scenes-from a-whore-house show,” wrote Suzy Menkes in the International Herald Tribune (26.02.2002).
The collection and the show stood out for their uninhibited approach to the body, affirmation of sex and pleasure, and references to BDSM. There were garters, corsets, lingerie, boots, lace and even whips. The naked breasts did not objectify women – they celebrated their sexuality and freedom.
The hairstyles and stockings as headgear interpreted the style of the legendary Bettie Page, a model and pin-up girl from the 1950s.
The deep black colour could be easily associated with mourning. Arkadius once again combined eroticism with death, evidenced by images of vultures, vampiric aesthetics and a gown with sleeves shaped like bat wings, shown in the Łódź exhibition.
***
Arkadius dedicated the House of Pleasure collection to Michael Gearing-Tosh, author of the book Living Proof. “It is the most inspiring and compelling book of all times – a very moving and enchanting story of a man’s battle with cancer,” he said in an interview for The Sun.
***
Because of the diversity of the people representing The House of Pleasure at London Fashion Week, one might think that the show took place some twenty years later, in the midst of the anti-racist and anti-queerphobic revolution that is shaping fashion today. Walking the catwalk were transgender people, drag artists and voguing dancers of all skin colours.
***
The turtleneck dress featured in the exhibition appeared in Dazed & Confused.
The shoes were designed by Jimmy Choo.
***
In 2002, Arkadius opened a boutique at 7 Porchester Place in London. The brand's clothes were sold in 33 stores around the world, in Belgium, Dubai, Moscow, New York and Paris, and were worn by Alicia Keys and Pink.