Warsztaty


 



Działania inspirowane wystawami czasowymi. Podczas warsztatów edukatorzy motywują uczestników do samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Poprzez doświadczanie, przeżywanie, dyskusje, a na końcu tworzenie uczestnicy poznają zagadnienia z obszaru sztuki współczesnej, w tym tkaniny artystycznej, oraz mody. Zajęcia kształtują postawy uczestnictwa w kulturze i rozwijają zdolność świadomego odbioru sztuki. Do każdej wystawy układamy nowy program zajęć.

Czas trwania: 90 min.
Dział Edukacji we wtorki, środy i czwartki przyjmuje grupy poza godzinami dla zwiedzających:
wtorek – czwartek od 9:00
piątek – niedziela od 12:00.
Zapisy po wcześniejszym ustaleniu terminu i godziny z Działem Edukacji.
Bilet normalny: 12 zł, bilet ulgowy: 8 zł
Informacje o zapisach.

Pobierz ofertę warsztatów w formacie .pdf

 

Warsztaty inspirowane wystawą "Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie mikrohistorie" w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej:

  • ENE, DUE, LIKE... (warsztaty przeznaczone dla przedszkoli oraz klas I-IV SP) 
    „Jeszcze 5 minut zabawy, proooszę!” Brzmi znajomo?! Dlaczego tak bardzo lubimy się bawić? Co jest takiego w lalkach, pluszowych misiach czy klockach, że tracimy zupełnie poczucie czasu i chcemy wydłużać zabawę w nieskończoność? Na warsztat weźmiemy nie tylko dawne zabawki, ale też porównamy je z tymi współczesnymi, a także ożywimy kilka dawnych zabaw i gier! Na koniec sami stworzymy swoją własną zabawkę w stylu retro!

 

  • OD KUCHNI (warsztaty przeznaczone dla klas I-VI SP) 
    Kuchnia jest w każdym domu. Może być osobnym pomieszczeniem albo częścią pokoju. Jedzenie przygotowujemy w kuchni, a gdzie je zjadamy? Najczęściej przy stole, który może być mały albo duży, prostokątny, kwadratowy lub okrągły. Do jedzenia przydadzą się też różne naczynia – talerze, półmiski, kubki a także sztućce. Sprzęty kuchenne, sposoby podawania jedzenia oraz używane do tego naczynia kiedyś wyglądały inaczej niż dziś. Przyjrzymy się kuchniom i salonom z końca XIX i końca XX wieku a następnie sami przygotujemy stół i potrawy! (niestety nie nadające się do jedzenia).

 

  • DO CZYSTA (warsztat przeznaczony dla grup przedszkolnych i klas I-VIII SP)
    Obecnie w każdym domu jest łazienka, ale nie zawsze tak było. Czy mamy w domu kran czy nie to i tak umyć się trzeba. Dobrze jest też czasem uprać swoje ubrania. Podczas warsztatu zobaczymy jak dawniej radzono sobie bez bieżącej wody, czego używano do mycia się i do prania i jak wyglądały kiedyś pralki. Sprawdzimy jakie właściwości ma mydło a na koniec stworzymy coś, co uprzyjemni wam kąpiel! 
     

  • MAM NA TO PATENT (warsztat przeznaczony dla klas IV-VIII SP) 
    Pomysły wielkich odkrywców były często traktowane niedorzecznie. Jednak czy wyobrażacie sobie codzienność bez żarówki lub telefonu? A wy, jaki przyrząd chcielibyście mieć, a którego jeszcze nie wymyślono? Czy można zaprojektować urządzenia, które usprawnią np. podróże lub komunikowanie się? Oczywiście, że tak! Na naszych warsztatach wszystko jest możliwe, a na dodatek opatentujemy te niezwykłe prototypy, które powstaną na zajęciach.

 

  • MIĘDZY INNYMI (warsztat przeznaczony dla klas IV-VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych) 
    Czy łatwo jest żyć w miejscu, w którym spotykają się i mieszają różne poglądy, postawy, inne sposoby życia? Czy pomimo różnic jest coś, co nas łączy i pozwala współistnieć? Na warsztacie będziemy rozmawiać, dużo rozmawiać, bo DIALOG jest ważny, aby zrozumieć i poznać siebie nawzajem, by szanować i akceptować swoją inność.

 

  • PROJEKT: MEBEL (warsztat przeznaczony dla klas VI-VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych) 
    Jaki powinien być mebel idealny? To pytanie zadają sobie osoby, które zajmują się ich projektowaniem. Muszą wziąć pod uwagę potrzeby użytkownika, ergonomię, funkcjonalność i estetykę. W Polsce nowoczesne wzornictwo rozwijało się od lat 60. XX w. Przyjrzymy się jakie projektowano wtedy meble, a nie było to łatwe zadanie! Mieszkania często były małe i jedno pomieszczenie musiało pełnić kilka różnych funkcji. Podczas warsztatu wcielimy się zarówno w krytycznych użytkowników, jak i sami spróbujemy sił w projektowaniu!
     

 

a także warsztaty:

 

  • PODAJ CEGŁĘ (PRZEDSZKOLE)
    Co to jest fabryka? Jak wygląda? Czym się różni od domów mieszkalnych? Czy wydaje jakieś dźwięki? Podczas warsztatów będziemy szukać cech charakterystycznych architektury przemysłowej, wsłuchamy się w dźwięki fabrycznych maszyn i będziemy próbowali je sami odtworzyć! Spróbujemy też zbudować jak najwyższy komin i stworzymy własną kolorową fabrykę.
     
  • JAKIE JEST MIASTO – KAŻDY WIDZI (PRZEDSZKOLE, SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY I – IV)
    Łódź ze swoją zróżnicowaną architekturą to istotne miejsce na mapie naszego kraju. Istnieje wiele sposobów na przedstawienie tego, jak ukształtowany jest jej teren i związane z nim rozmieszczenie budynków, parków, ulic. Co w mieście jest ważne dla każdego z nas? Na jakie elementy miasta ludzie zwracają uwagę? Na warsztatach stworzymy własną, oryginalną mapę-przewodnik, która pomoże innym osobom zapoznać się z ciekawymi miejscami w mieście. Do wykonania własnych map posłużą nam materiały na co dzień nie wykorzystywane do tworzenia tego typu projektów tj. tkanina, bawełniane sznurki, wełna oraz guziki.
     
  • ŁÓDŹ FABRYCZNA (SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY I – VI)
    Łódź to miasto, które dawniej było pełne fabryk. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, co to jest fabryka, jak wygląda i jakie można w niej usłyszeć dźwięki? Sprawdzimy, co wspólnego z fabryką ma czajnik, poszukamy cech charakterystycznych architektury przemysłowej i wsłuchamy się w dźwięki fabrycznych maszyn a także poznamy legendę o założeniu Łodzi.
    Hasła kluczowe: fabryka, przemysł, włókiennictwo, historia Łodzi, maszyna parowa
  • CZYSTA ABSTRAKCJA (SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY V – VIII I SZKOŁY PONADPODSTAWOWE)
    Czy zawsze możemy łatwo rozpoznać to, na co patrzymy? Czy rzeczywistość zmienia się w zależności od przyjętej perspektywy? Czy dzieła sztuki muszą nam opowiadać jakąś historię i zawierać konkretne treści? Podczas warsztatu wyjdziemy od realizmu, śmiało wkroczymy w świat czystej abstrakcji i jej różnorodnych form, a na koniec stworzymy własną abstrakcyjną kompozycję!
    Hasła kluczowe: abstrakcja, realizm, forma, kompozycja, punkt, linia, płaszczyzna, kształt.
     
  • ZIEMIA OBIECANA (SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY VII – VIII I SZKOŁY PONADPODSTAWOWE)
    Jak doszło do tego, że w XIX wieku Łódź z małej osady stała się jednym z największych polskich miast przemysłowych?
    Przyjrzymy się przyczynom i skutkom rewolucji przemysłowej oraz temu, jaki miała wpływ na rozwój miasta. Zobaczymy jak zmieniał się plan Łodzi, gdzie i dlaczego wznoszono fabryki, jakie maszyny się w nich znajdowały i jak wyglądała praca robotników. Zastanowimy się też czy dzisiaj opłacałoby się otworzyć fabrykę włókienniczą, a jeśli nie – to co innego?
    Hasła kluczowe: historia przemysłu, rozwój przestrzenny miasta, historia Łodzi, rewolucja przemysłowa, robotnicy, maszyna parowa.

 

 

Dowiedz się więcej


OFERTA WARSZTATÓW I LEKCJI MUZEALNYCH DO POBRANIA

Pobierz ofertę warsztatową w formacie .pdf