Wild Orchids in Heaven

Rozkwit kariery
„Wild Orchids in Heaven”
4 marca 1999
Kwiaty, erotyzm, kobieca siła, narodziny, śmierć – w kolekcji pojawiły się wątki charakterystyczne dla całej twórczości Arkadiusa.
***
Dzięki znanym klientkom i wsparciu Isabelli Blow elity dowiedziały się, że w Londynie rozkwita nowy talent. Kariera Polaka zaczęła się jeszcze przed pokazem dyplomowym. W 1999 r. student Central Saint Martins otrzymał propozycję, by zaprezentować kolekcję na balu charytatywnym Tommy’s. Udział w snobistycznym wydarzeniu był ogromnym wyróżnieniem.
***
Diora fascynowały delikatne konwalie. Elsa Schiaparelli podziwiała mięsiste lilie. Arkadius, projektant o pseudonimie nawiązującym do arkadyjskiej rozkoszy, eksplorował ogrody. Na wystawie kwiatów Chelsea Flower Show w Londynie zachwyciły go orchidee, a owocem fascynacji stała się kolekcja „Wild Orchids in Heaven”.
Ubrania wykonano z worków na nasiona i zgrzebnych materiałów o szorstkich fakturach, ale ich wywinięte podszewki pokryto ręcznie malowanymi kwiatami. W efekcie projekty przypominają skorupy, z których rozkwitają kwiaty. Czy to symbol narodzin nowego projektanta?
***
Weremczuk chciał się zapisać w historii mody. „Wild Orchids in Heaven” mogła być próbą przezwyciężania przemijania, śmierci, która kończy nie tylko żywot kwiatów, ale też trwanie mód, sławy, ludzkiego życia. W arkadyjskim świecie Arkadiusa wybrzmiewały słowa Wergiliusza „Et in Arcadia ego”, przypominające o tym, że śmierć zakończy każde, nawet najszczęśliwsze życie.
***
Na kolekcję wpłynęła sztuka Georgii O’Keeffe. Jej namalowaną pastelami hipnotyzującą „Orchideę” (1941) ma w swych zbiorach MoMA. „Te obrazy są nasycone erotyką, lecz jest to erotyzm najbardziej wysublimowany. A zarazem to erotyzm pojmowany jako potężna witalna siła przenikająca całą naturę, pozwalająca jej wiecznie się odradzać. I jest to wreszcie afirmacja piękna i zmysłowych doznań, jakie właśnie ofiarowuje kwiat” – pisze o twórczości O’Keeffe Maria Poprzęcka („Uczta bogiń. Kobiety, sztuka i życie”, Warszawa 2012).
Waginalne kształty orchidei mogą być symbolem siły, seksualności i rozkoszy.
***
Długie buty na wysokich szpilkach wyglądają tak, jakby przekształcały się w kwiaty lub nogi potworów. To projekt Natachy Marro, której obuwie nosili m.in. David Bowie, Björk, Lady Gaga. Jej buty wystąpiły też w „Gwiezdnych wojnach”.
***
Po pokazie w „Evening Standard” napisano, że Arkadius może być nowym Alexandrem McQueenem. Gazeta „Daily Mail” donosiła, że bliżej mu do Johna Galliano i zaoferowała wsparcie – 5000 funtów.
W kwietniu w prestiżowej galerii Judith Clark Costume w Londynie otwarto wystawę „Garden” – opowieść o romansie ubiorów z ogrodami i o kwiatach, które pełnią w modzie rolę metafory. Obok projektów Arkadiusa pokazano m.in. rzeczy Prady i Moschino.
Career in Bloom
"Wild Orchids in Heaven"
March 4, 1999
Flowers, eroticism, feminine power, birth, death – the collection featured themes that would be characteristic of all of Arkadius' work.
***
Thanks to some prestigious clients and the support of Isabella Blow, the elite learned that a new talent was blossoming in London. The Polish designer’s career began even before his graduation show. In 1999, the Central Saint Martins student was invited to present his collection at the Tommy's Charity Gala. It was a tremendous honour to be part of such an high-profile event.
***
Dior was fascinated by the delicate lily of the valley. Elsa Schiaparelli admired the fleshy lilies. Arkadius, a designer with a moniker alluding to Arcadian delight, explored gardens. Visiting the Chelsea Flower Show in London, he was captivated by orchids, with the fruit of this fascination becoming the Wild Orchids in Heaven collection.
The garments were made of seed bags and plain cloth with a coarse texture, but their exposed linings were covered with hand-painted flowers. As a result, the designs resemble shells from which flowers bloom. Could this symbolise the birth of a new designer?
***
Weremczuk wanted to leave his mark on fashion history. Wild Orchids in Heaven could be seen as an attempt to overcome transience, or death, which halts not only the life of flowers, but also the duration of fashion, fame and human life. Echoing through Arkadius’ idyllic world are Virgil's words "Et in Arcadia ego," reminding us that death will put an end to every life, even the happiest.
***
The collection was influenced by the art of Georgia O'Keeffe, whose mesmerising pastel "Orchid" (1941) is part of MoMA's collection. "These paintings are infused with eroticism, but eroticism of the most sublime kind. At the same time, it is an eroticism conceived as a powerful, vital force that permeates all of nature and allows it to be eternally reborn. And finally, it is an affirmation of the beauty and sensuality that the flower itself offers," writes Maria Poprzęcka about O'Keeffe's work (Uczta bogiń. Kobiety, sztuka, życie [The Feast of Goddesses. Women, Art and Life], Warsaw 2012).
The vaginal form of the orchid can be a symbol of strength, sexuality and pleasure.
***
The pointy, high stiletto shoes look as if they were morphing into flowers or monster legs. They were designed by Natacha Marro, whose shoes have been worn by David Bowie, Björk and Lady Gaga, and appeared in the movie Star Wars.
***
After the show, The Evening Standard wrote that Arkadius could be the next Alexander McQueen. The Daily Mail reported that artistically he was closer to John Galliano and offered the designer a £5,000 sponsorship.
In April, the prestigious Judith Clark Costume Gallery in London opened an exhibition titled "Garden," a story about the love affair between clothes and gardens, and the flowers that act as a metaphor in fashion. In addition to Arkadius' designs, the exhibition featured pieces by Prada, Moschino and others.