Aktualności


Dział Tkaniny Artystycznej



W cyklu opowieści o poszczególnych działach naszego muzeum tym razem chcielibyśmy przybliżyć Wam specyfikę pracy Działu Tkaniny Artystycznej.

Jego głównym zadaniem jest opieka nad muzealnymi zbiorami tkanin artystycznych, co w praktyce oznacza codzienny bezpośredni kontakt z eksponatami, zarówno zabytkowymi, jak i współczesnymi. W każdym z nich ukryta jest jedyna w swoim rodzaju historia. Pracujące w dziale Katarzyna Biłas i Monika Kowalczyk są skarbnicą wiedzy na temat naszych muzealnych zbiorów, jej autorów i okoliczności, w jakich powstawały. Poznajcie je bliżej:

Katarzyna Biłas – kustosz, opiekun kolekcji:

– W Muzeum pracuję od 2000 roku. Niezmiennie, do dziś, umiem cieszyć się, że duża część życia upływa mi w jednym z najpiękniejszych miejsc Łodzi, a na pewno w najpiękniejszym zabytkowym kompleksie architektury  przemysłowej.

Pracę zaczynałam w Dziale Edukacji. Po pięciu latach przeszłam do Działu Tkaniny Artystycznej, gdzie jestem do dziś. Znaczącą część czasu pracy w Dziale poświęcamy bezpośrednio muzealiom – ich opracowywaniu, przygotowaniu do wystaw, pilotowaniu fotografowania i konserwacji, kwerendom, a także licznym magazynowym zabiegom związanym z przechowywaniem eksponatów. Wiele obiektów, zwłaszcza z kolekcji współczesnej, to duże i ciężkie tkaniny – często bez pomocy muzealnej ekipy technicznej byłybyśmy bezradne. Towarzyszą temu prace biurowe. Działalnością, która na zewnątrz jest niemal niedostrzegana, są liczne wypożyczenia eksponatów dla innych instytucji muzealnych, z czym także wiążą się kwerendy, wizyty w Dziale Konserwacji, w Pracowni Fotograficznej i … liczne pisma. To jest coś, co można nazwać mianem codziennej rutyny.

Jakie aspekty pracy są dla mnie najprzyjemniejsze? Oczywiście wspomnieniami często wracam do chwil intensywnej pracy przy wystawach, przy opracowywaniu katalogów, gdy trzeba i można się skupić na kwerendach, studiowaniu i pisaniu. Wreszcie do tych chwil, tuż przed wernisażem, gdy ekspozycja jest gotowa i gdy widać efekt zespołowej pracy. Także do momentów, gdy po żmudnych poszukiwaniach, uda się trafić na cenną informację dotyczącą muzealnego obiektu. Niezwykle ekscytujące jest obcowanie z przedmiotami muzealnymi, możliwość bezpośredniego kontaktu z artefaktami sprzed dziesiątek i setek lat, wytworami ludzkiej kreatywności, inwencji i pracy. Co dla mnie równie ważne, zajmując się współczesną tkaniną artystyczną, nie tylko gromadzimy o niej informacje, ale poznajemy osobiście jej twórców. Możliwość rozmów z nimi jest dla mnie wielką radością.

 

Monika Kowalczyk – adiunkt, opiekun kolekcji:

Pracę w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi rozpoczęłam wraz z końcem 2018 roku. To moja pierwsza praca podjęta od razu po ukończeniu studiów z historii sztuki, specjalność krytyka artystyczna. Zakres moich służbowych obowiązków jest niezwykle szeroki, co wpływa na nieustanny rozwój kompetencji. Jako pracownik merytoryczny zajmuję się m.in. opracowywaniem eksponatów przyjętych do zbiorów, prowadzeniem kwerend, gromadzeniem informacji na temat sztuki tkaniny (współczesnej oraz zabytkowej) i zdobywaniem wiedzy w tym zakresie.

Praca muzealnika wypełniona jest nowymi zadaniami skupionymi wokół kolejnych projektów, obejmuje ona koordynację ruchu muzealiów: fotoinwentaryzacji, wypożyczenia, konserwacji. Opiekun zbiorów jest odpowiedzialny również za kwestie stricte formalne, pełni funkcję zleceniodawcy podejmowanych czynności niezbędnych w dalszych etapach realizacji programu wpisującego się w działalność instytucji.

W mojej pracy najbardziej cenię nieograniczone możliwości rozwoju oraz pasję, jaką czerpię od innych, bardziej doświadczonych muzealników. Największym dotychczasowym wyzwaniem była dla mnie współpraca podczas organizacji wydarzeń towarzyszących 16. edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny, pierwsze oprowadzania po wystawie oraz współprowadzenie prelekcji dla studentów Uniwersytetu Łódzkiego. Każde dobrze wykonane zadanie postrzegam jako klucz do sukcesu, mojego i całego zespołu.