ŁÓDZKIE MIKROHISTORIE – CENTRALNE MUZEUM WŁÓKIENNICTWA W ŁODZI ZDOBYWA KOLEJNE DOFINANSOWANIE


 



Ponad 300 tysięcy złotych w ramach dwuletniego dofinansowania Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zdobyło kolejne pieniądze, które pomogą w rozbudowaniu planowanej wystawy stałej w Skansenie Łódzkiej Architektury Drewnianej. W zabytkowych budynkach położonych wzdłuż malowniczej głównej alei kończą się właśnie wieloetapowe prace, stanowiące część inwestycji o wartości ponad 15 milionów złotych.

Potęgę włókienniczej Łodzi przez kolejne dekady tworzyli ludzie – od XIX-wiecznych fabrykantów i tkaczy, poprzez międzywojennych kupców i robotników, aż po rzemieślników czy urzędników z czasów PRL. To właśnie oni i ich autentyczne losy staną się kanwą nowej wystawy stałej Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, pt. „Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie mikrohistorie”, która zagości w pięciu domach Skansenu po zakończeniu ich kompleksowej modernizacji.

We wnętrzach zwiedzający będą mogli prześledzić narrację o rozwoju przemysłu włókienniczego w Łodzi, będącego główną siłą napędową transformacji miasta, a pokazaną nie przez pryzmat wielkiej historii i słynnych fabrykantów, lecz zwykłych mieszkańców, ich domów, warunków pracy oraz indywidualnych losów. – Choć wszyscy znamy nazwiska Scheiblerów, Geyerów czy Poznańskich, wciąż zbyt mało wiemy o codziennym życiu łodzian, którzy w równym stopniu budowali lokalną tożsamość tego miejsca – zauważa Magda Komarzeniec, Zastępca Dyrektora ds. Rozwoju i Upowszechniania CMWŁ. – Opowiemy naszym gościom autentyczne mikrohistorie o polskich, niemieckich czy żydowskich rodzinach, które, jak liczymy, pozwolą im odwołać się do własnych rodzinnych wspomnień i głębiej zrozumieć dzieje miasta – dodaje.

Podzielona na pięć części opowieść rozpocznie się w latach 20. XIX wieku i zakończy w 1989 roku, a jej podstawą staną się nie tylko badania archiwalne, ale także rozmowy z najstarszymi mieszkańcami Łodzi. W każdym z drewnianych domów znajdą się przygotowane z najwyższą dbałością o szczegół rekonstrukcje wnętrz mieszkalnych i rzemieślniczych z poszczególnych okresów, a także liczne materiały dopowiadające szeroki kontekst kulturowy i społeczny: kolaże dźwiękowe, nagrania wywiadów i filmy dokumentalne czy repliki dawnych przedmiotów.

– W pierwszym budynku, należącym pierwotnie do rodziny przemysłowca Karola Bennicha, opowiemy o losach rękodzielników, emigrantów z Saksonii i Śląska, a umieścimy je na tle bogatej panoramy XIX-wiecznej Łodzi – mówi Anna Dąbrowicz, kustosz CMWŁ. – Następnie przeniesiemy się do dwudziestolecia międzywojennego, by zgłębić dzieje przyjezdnej ludności wiejskiej, polskich robotników, mieszczan niemieckiego i żydowskiego pochodzenia. W trzecim domu znajdziemy się w powojennych i stalinowskich realiach, a poznamy je z perspektywy biednych pracowników zakładów, zubożałej inteligencji czy młodego junaka. Kolejne dwie części ekspozycji podsumują ostatnie trzy dekady PRL i życie tzw. „prywaciarzy”, urzędników od eksportu, włókienników czy milicjanta – wylicza kustosz.

Dofinansowanie do stałej ekspozycji w Skansenie wieńczy kolejny rok dobrej passy Muzeum, które w 2019 z różnych źródeł zdobyło 1 107 700 zł. Pozyskane na wystawę „Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie mikrohistorie” fundusze przeznaczone zostaną m.in. na opracowanie scenariusza oraz projekt aranżacji, przygotowanie ścieżek zwiedzania, pozyskanie materiałów archiwalnych, nagranie i montaż słuchowisk, a także konserwację obiektów służących do rekonstrukcji wnętrz czy wykonanie elementów aranżacyjnych, np. replik zabawek. Wystawa zostanie otwarta dla zwiedzających jesienią 2020 roku.

Projekt pod nazwą „Wzbogacenie oferty Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi poprzez modernizację infrastruktury, prace konserwatorskie i zakup wyposażenia” realizowany jest dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego całkowita wartość wynosi 15 458 994,85 zł. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 8 963 559,18 zł. Wkład własny Miasta Łódź to 6 397 376,63 zł.

Wystawa stała „Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie mikrohistorie” dofinansowana została ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu „Wspieranie działań muzealnych 2019”.

Dowiedz się więcej


ŁÓDZKI WEHIKUŁ CZASU W TRAKCIE MODERNIZACJI

Jesienią 2020 roku Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej znów zabierze zwiedzających w niezapomnianą podróż w czasie. W pięciu historycznych obiektach powstaną nowe wystawy stałe, czynne przez cały rok. Nim to jednak nastąpi, domki oraz pełna uroku zabytkowa willa przejdą gruntowną modernizację. Prace na terenie Skansenu są częścią inwestycji o wartości ponad 15 milionów, realizowanej właśnie przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

U Bennichów. Nowa wystawa w Skansenie

Przybyli do Łodzi z Saksonii. Tu szukali szczęścia i swojej Ziemi Obiecanej. Para skromnych tkaczy: Florentyna Wagner i August Bennich, pobierając się nie mogła przewidzieć, że ich syn, Karol, zostanie kiedyś wielkim łódzkim fabrykantem. Jak wyglądało życie rodziny Bennichów? Dzięki nowej wystawie przygotowywanej w Skansenie Łódzkiej Architektury Drewnianej, już wkrótce odwiedzimy seniorkę rodu – Florentynę Bennichową.

Mniej znane oblicze Geyera

Podróżował, pisywał artykuły o rolnictwie, podobno grał na skrzypcach. Pionier łódzkiego przemysłu, prężny działacz gospodarczy i społeczny – Ludwik Geyer pośród swoich licznych obowiązków znajdował też czas na pasje. Jednej z nich, czyli barwierstwu będzie poświęcona wystawa przygotowywana w jednym z domków w naszym Skansenie.

Kto pomoże odkryć tajemnice willi?

Grała w amerykańskim horrorze „House” i polskim filmie kostiumowym „Hiszpanka”. Często staje się tłem klimatycznych sesji zdjęciowych. Willa letniskowa w Skansenie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi jest równie piękna, co tajemnicza. Dla kogo została zbudowana? Czyje nazwisko kryje się pod widniejącymi na jednej z krat inicjałami „F.K.”? Potrzebujemy Waszej pomocy w zebraniu informacji i pamiątek związanych z willą.