Archiwum wystaw


100 FLAG NA 100-LECIE PRAW WYBORCZYCH POLEK



17 maja - 28 lipca 2019 r.
Budynek D, II piętro

 

Wystawa „100 flag na 100-lecie praw wyborczych Polek” odbywająca się w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi jest pokłosiem artystycznego happeningu „Marsz 100 FLAG”, jaki odbył się w Warszawie w listopadzie 2018 z okazji setnej rocznicy zdobycia przez Polki praw wyborczych.

Ideowym tłem „Marszu 100 FLAG” była interesująca sytuacja społeczna roku 2018 wygenerowana przez przypadająca setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Liczba obchodów, marszy, wydawnictw, wystaw, rekonstrukcji i innych inicjatyw tej rocznicy dotyczących opanowała sferę publiczną. Wszystko to traktowane było z wielką powagą. 

Odwołując się do tej sytuacji, grupa warszawskich artystów powołała Kolektyw 100 FLAG, którego celem było przypomnienie o równie doniosłej, a wydawać by się mogło w tamtym momencie całkowicie zapomnianej, setnej rocznicy uzyskania praw wyborczych przez kobiety - przypadającej 28 listopada 2018 roku. Zarówno nazwa jak i forma (marsz z flagami) inicjatywy miały być nieco ironicznym nawiązaniem do obchodów stulecia odzyskania niepodległości.

Nadrzędną ideą Kolektywu 100 FLAG było założenie, by setną rocznicę zdobycia przez Polki praw wyborczych potraktować jako święto wszystkich: niezależnie od płci, poglądów, statusu społecznego, miejsca pochodzenia czy zamieszkania. 

Najbardziej istotną wydawała się kategoria widzialności. Wspólny przemarsz z flagami głównymi ulicami Warszawy w okolicach okrągłej rocznicy uznano za działanie, które idealnie wpisuje się w przyjętą wcześniej ironiczną i artystyczną koncepcję pozwalającą celebrować to święto bez zbędnej powagi a zarazem w pełen szacunku i radości sposób.

Artyści z Kolektywu 100 FLAG uznali, że najbardziej demokratyczną formą zaproszenia do współudziału będzie open call skierowany do wszystkich: każdej płci, grupy społecznej, każdej kreatywnej osoby, która identyfikowała się z projektem. 

„Flaga” była hasłem wywoławczym, skojarzeniem; nie oczekiwano żadnej określonej formy, zachęcając do puszczenia wodzy fantazji i stworzenia w pojedynkę bądź grupowo artefaktów odwołujących się do rocznicy. 

Liczba osób, która odpowiedziała na open call oraz wzięła udział w marszu przekroczyła wszelkie oczekiwania. W rezultacie do marca 2019 roku (flagi nadal powstają) powstało przeszło 220 flag stworzonych przez ponad 270 osób z całej Polski, a właściwie z całego świata m.in. z Kenii, Brazylii, Chin, Holandii i Niemiec. 

Kolektyw 100 FLAG zainspirowany widzialnością projektu  oraz kolejnymi nadsyłanymi flagami, postanowił przygotować program wystawienniczy, stwarzający szansę do krytycznego zapoznania się z projektem oraz dalszej partycypacji. 

Po raz pierwszy część flag została pokazana spontanicznie i performatywnie w BWA Warszawa już 11 listopada 2018 roku. Następnie, 24 listopada 2018 r., flagi wyruszyły wspólnie na marsz, którego trasa wiodła przez Krakowskie Przedmieście, od Kolumny Zygmunta na Pl. Zamkowym do Biura Wystaw, gdzie były prezentowane do 8 marca 2019 roku. Podczas zimy 2018/2019 symboliczna reprezentacja flag zaistniała w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (w ramach wystawy „Niepodległe” kuratorowanej przez Martę Lipską w Muzeum nad Wisłą) i lokalu_30 (na finisażu wystawy „Prêt-à-porter”). Kolejny pokaz flag odbył się we wrocławskiej galerii Awangarda. Wystawę, w całości opracowaną przez studentki i studentów Mediacji Sztuki ASP we Wrocławiu, można było oglądać w dniach 4 kwietnia – 10 maja 2019 roku. 

Wystawa pozwala odczytać flagi w nowy sposób, również poprzez specyficzny kontekst miejsca jakim jest Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

 

Kuratorzy: Marta Kowalewska, Kolektyw 100 FLAG

Aranżacja przestrzeni: Maja Pawlikowska
Reżyseria światła: Artur Frątczak 
Producent: Aleksandra Kmiecik

Zobacz również


Spiritbox

Wystawa jest efektem rocznych warsztatów organizowanych przez Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi wspólnie z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

W KRATKĘ

Robotnicza chusta stała się punktem wyjścia do stworzenia wystawy, która zainaugurowała działalność przestrzeni ekspozycyjnej w niedawno wyremontowanej willi letniskowej będącej częścią Muzeum. Jest to miejsce, które ma służyć przede wszystkim dzieciom oraz ich najbliższym – rodzicom, opiekunom, nauczycielom.

Xawery Wolski. Sploty

Xawery Wolski to artysta znany na świecie głównie dzięki swoim monumentalnym rzeźbom. Wystawa w CMWŁ prezentuje nieznane dotąd szerzej wątki twórczości artysty. Wybrane prace skupiają się wokół szeroko rozumianego tematu splatania i nawiązują do tradycyjnych technik włókienniczych, takich jak wiązanie, tkanie, sznurowanie, dzianie czy szydełkowanie.

DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.