Archiwum wystaw


Dawne zakłady Ludwika Geyera 1828 – 2002



Budynek C, 3 piętro.
Wystawa czynna do 5 lutego 2017 r.

Wystawa opowiada burzliwą historię najstarszej i najdłużej działającej w Łodzi fabryki wyrobów bawełnianych, założonej w 1828 r. przez przybyłego z Saksonii Ludwika Geyera. Przez prawie 20 lat była to największa firma przemysłowa w mieście, jako pierwsza wyposażona w nowoczesne przędzarki i krosna napędzane maszyną parową. W okresie największego rozkwitu, w ostatnich latach przed I wojną światową, były to trzecie co do wielkości łódzkie zakłady bawełniane ustępujące tylko przedsiębiorstwom Karola Scheiblera i Izraela Poznańskiego. Zatrudniały około 4.700 pracowników i produkowały rocznie tkaniny o wartości 8,7 mln rubli. Zakłady Geyera jako jedne z pierwszych objęły swoich pracowników opieką socjalną i utworzyły fabryczne organizacje: szkołę dla dzieci robotników, bibliotekę, kasę chorych, przychodnię lekarską oraz łaźnię. W okresie międzywojennym powstały tu teatr oraz Klub Sportowy „Geyer”. Po II wojnie światowej zakłady zostały upaństwowione i przez wiele dziesięcioleci funkcjonowały pod nazwą Zakłady Przemysłu Bawełnianego im. F. Dzierżyńskiego (w 1963 roku do nazwy dodano człon „Eskimo”). Należały do największych przedsiębiorstw w branży bawełnianej w Polsce i specjalizowały się w produkcji kretonów i flaneli, drelichów na wojskowe mundury polowe i tkanin o przeznaczeniu introligatorskim. Ostatecznie upadły w 2002 roku.

Prezentowane na wystawie obiekty stanowią fragment kolekcji zgromadzonej przez muzeum w ciągu kilku dziesięcioleci. Sama zaś wystawa, składa się z dwóch części. Pierwsza – historyczna, prezentuje dokumenty, ilustrujące skalę produkcji i zatrudnienia, widoki i plany architektury fabrycznej oraz fotografie pracowników. Druga poświęcona jest produkcji i przedstawia szeroki przekrój asortymentów i wzornictwa tkanin. Znajdujemy tu katalogi fabryczne i handlowe, fragmenty tkanin metrażowych i wyroby gotowe, które pozwalają prześledzić zmiany zachodzące w technice, technologii i wzornictwie tkanin produkowanych od początku XX wieku do 2002 roku. 

Zobacz również


Spiritbox

Wystawa jest efektem rocznych warsztatów organizowanych przez Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi wspólnie z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

W KRATKĘ

Robotnicza chusta stała się punktem wyjścia do stworzenia wystawy, która zainaugurowała działalność przestrzeni ekspozycyjnej w niedawno wyremontowanej willi letniskowej będącej częścią Muzeum. Jest to miejsce, które ma służyć przede wszystkim dzieciom oraz ich najbliższym – rodzicom, opiekunom, nauczycielom.

Xawery Wolski. Sploty

Xawery Wolski to artysta znany na świecie głównie dzięki swoim monumentalnym rzeźbom. Wystawa w CMWŁ prezentuje nieznane dotąd szerzej wątki twórczości artysty. Wybrane prace skupiają się wokół szeroko rozumianego tematu splatania i nawiązują do tradycyjnych technik włókienniczych, takich jak wiązanie, tkanie, sznurowanie, dzianie czy szydełkowanie.

DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.