Archiwum wystaw


Narzędzia i maszyny włókiennicze w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa



Budynek A, parter

Na wystawie oglądamy 93 spośród blisko 1500 obiektów, należących do Działu Technik Włókienniczych. Zwiedzający mogą poznać tajniki włókienniczego procesu produkcji, a także kierunek w jakim ewoluowały same narzędzia i maszyny. Eksponaty zostały pogrupowane z technologicznego punktu widzenia, wokół czterech działów: przędzalnictwa, tkactwa, dziewiarstwa i wykończalnictwa. Znajdujemy tu również urządzenia metrologii włókienniczej.

Rozwój przędzalnictwa prezentujemy na przykładzie 13 obiektów, cztery spośród nich zostały zrekonstruowane. Rozwój krosien tkackich przedstawiony jest od X w. poczynając od zrekonstruowanego krosna pionowego ciężarkowego, do współczesnego, rapierowego, typu MAV. W tej części ekspozycji znajduje się 16 obiektów. Jest wśród nich kilka rzadkich maszyn, nie ma w innych zbiorach muzealnych, jak choćby krosno firmy Moritz Bauer z 1910 roku.

Z kolei w dziale dziewiarstwa można podziwiać najciekawszą część jego ewolucji technicznej, a mianowicie początki burzliwego „okresu maszynowego” z lat 1900-1930. Ta część ekspozycji to dziesięć różnych maszyn do produkcji dzianin, pończoch i skarpet. 

Natomiast wykończalnictwo to obszerny dział przemysłu włókienniczego, zajmujący się końcowymi procesami uszlachetniania wyrobów włókienniczych, a zwłaszcza tkanin. Na wystawie jest on tylko zasygnalizowany poprzez obecność 2 maszyn związanych z procesem druku na tkaninach. 

W dziale metrologii włókienniczej można oglądać 20 różnych urządzeń pochodzących z okresu od końca XIX wieku, aż do lat 70. XX wieku, służących głównie do oceny przędzy. Jako dziedzina wiedzy, metrologia włókiennicza badająca cechy wyrobów włókienniczych rozwinęła się dopiero w drugiej połowie XIX wieku. Zmechanizowanie produkcji wymagało wiedzy o budowie i najróżniejszych właściwościach włókien. Rosnące wymagania jakościowe odbiorców skłaniały do coraz bardziej wnikliwych badań laboratoryjnych poprzedzających produkcję. 

Zobacz również


Spiritbox

Wystawa jest efektem rocznych warsztatów organizowanych przez Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi wspólnie z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

W KRATKĘ

Robotnicza chusta stała się punktem wyjścia do stworzenia wystawy, która zainaugurowała działalność przestrzeni ekspozycyjnej w niedawno wyremontowanej willi letniskowej będącej częścią Muzeum. Jest to miejsce, które ma służyć przede wszystkim dzieciom oraz ich najbliższym – rodzicom, opiekunom, nauczycielom.

Xawery Wolski. Sploty

Xawery Wolski to artysta znany na świecie głównie dzięki swoim monumentalnym rzeźbom. Wystawa w CMWŁ prezentuje nieznane dotąd szerzej wątki twórczości artysty. Wybrane prace skupiają się wokół szeroko rozumianego tematu splatania i nawiązują do tradycyjnych technik włókienniczych, takich jak wiązanie, tkanie, sznurowanie, dzianie czy szydełkowanie.

DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.