Archiwum wystaw


OBRAZY AUDYTYWNE



"David Toop, muzyk i profesor London College of Communication, zauważył, że „patrzenie jest swoistym rodzajem subiektywnego słyszenia”. Audytywność związana jest ze słuchem i słyszeniem, co nie wyklucza, za prof. Toopem, elementu wizualnego w odbiorze dzieła sztuki.

Naturalnym wyborem dla doznań wzrokowych Oli Kozioł stała się linia określająca trwanie w czasie, czyli linio-zapis, który pojawia się również we wszystkich historycznych próbach utrwalenia dźwięku. W obrazach i filmach potencjalnie lub de facto słyszymy, może nawet przeczuwamy, dźwięk czy muzyczność. To w nich, odsuwając od siebie pokusę „ilustrowania” ścieżką dźwiękową, Artystka dostrzegła głębszy sens w przywoływaniu adekwatnych doznań właśnie poprzez patrzenie na linię. Jest w tym pierwiastek metafizyczny oparty na emocjach, pamięci i wyobraźni. Tam, gdzie dźwięk jest powoływany poprzez śpiew Oli, nosi on cechy abstrakcji i wyraża głębię emocji, uzupełnia, a nie ilustruje przekaz, staje się integralną częścią utworu. Ważnym, zauważalnym elementem jest również wrażenie pierwotności, jakbyśmy uczestniczyli w „doświadczeniach pierwszych”. Przeczucia artystki przeradzają się w wolę, że wszystko należy powtórzyć, jeszcze raz doświadczyć i sprawdzić.

Obrazy Oli Kozioł nawiązują do pierwszych eksperymentów z fonoautografem i fonografem. Czarne tonda mają coś wspólnego z pierwszymi, zapewne nieudanymi, doświadczeniami Emila Berlinera (wynalazcy gramofonu) czy kultami cargo zaobserwowanymi na wyspach Oceanu Spokojnego, głównie Melanezji podczas II wojny światowej, gdzie rdzenni mieszkańcy, widząc białego człowieka, próbowali wytwarzać różne przedmioty, które on posiadał (tj radia, samoloty, okulary), używając do tego orzechów kokosowych, słomy i gliny. Te dwa motywy odnajdujemy w formach wideo. W pierwszym obrazie, o tytule na spacerze z linią, doświadczamy atmosfery filmu niemego, a w wideo a(...)a(...)a(...) wnikamy w klimat działań o charakterze rytualnym. W obu realizacjach wyczuwamy pragnienie Autorki nie tyle odtworzenia czy analizowania zagadnienia, ale sprawdzenia „po swojemu” tematu – zrozumienia jak głęboko problem dotyka naszych wyobrażeń, pragnień. Ta cecha jest zauważalna również w innych realizacjach Oli Kozioł."

prof. dr hab. Piotr Stachlewski

Prezentacja jest częścią dyplomu doktorskiego zrealizowanego pod kierunkiem prof. dra hab. Piotra Stachlewskiego.

--
Obrazy audytywne
26.05.2022–17.07.2022
Wernisaż wystawy: 26.05.2022 godz. 19:00
Identyfikacja wizualna wystawy: Mariusz Andryszczyk

Zobacz również


Spiritbox

Wystawa jest efektem rocznych warsztatów organizowanych przez Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi wspólnie z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

W KRATKĘ

Robotnicza chusta stała się punktem wyjścia do stworzenia wystawy, która zainaugurowała działalność przestrzeni ekspozycyjnej w niedawno wyremontowanej willi letniskowej będącej częścią Muzeum. Jest to miejsce, które ma służyć przede wszystkim dzieciom oraz ich najbliższym – rodzicom, opiekunom, nauczycielom.

Xawery Wolski. Sploty

Xawery Wolski to artysta znany na świecie głównie dzięki swoim monumentalnym rzeźbom. Wystawa w CMWŁ prezentuje nieznane dotąd szerzej wątki twórczości artysty. Wybrane prace skupiają się wokół szeroko rozumianego tematu splatania i nawiązują do tradycyjnych technik włókienniczych, takich jak wiązanie, tkanie, sznurowanie, dzianie czy szydełkowanie.

DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.