Archiwum wystaw


Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej 2019



Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej
Wystawa czynna do 02.02.2020 r. 

Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, odwołując się do tematu przewodniego 16. Międzynarodowego Triennale Tkaniny - Przekraczanie granic, prezentuje kolekcję dzieł pochodzących z archiwów łódzkiego Centralnego Muzeum Włókiennictwa. To jednocześnie hołd złożony pionierskiej wystawie Ireny Huml, prezentowanej w warszawskiej Zachęcie w 1961 roku, i refleksja nad nią. Na tej wystawie, pokazującej twórczość Heleny i Stefana Gałkowskich, obok prac tkackich zaprezentowano projekty i rysunki o różnej tematyce, niekoniecznie odnoszące się do tkanin.

Niektóre wątki poruszone w 1961 roku pozostały ważne także dziś, dlatego są obecne na Ogólnopolskiej Wystawie Tkaniny Unikatowej. Pojawiły się próby oceny ludowego rzemiosła i tkactwa w ramach nowych badań nad modernizmem. Widać predylekcję do performansu, kultury popularnej i medialnej, autobiografizm i upolitycznienie przeżyć osobistych, fragmentaryzację ciała, czego przykładem jest znakomita instalacja przestrzenna Janiny Tworek-Pierzgalskiej Miejsca z 1975 roku, a szacunek dla świata przyrody zyskuje nowe znaczenie wskutek „kryzysów klimatycznych” na całym świecie.

Ekspozycja pokazuje przykłady tkanin dwuosnowowych Eleonory Plutyńskiej, projektów dywanów Stefana Gałkowskiego oraz gobelinów Heleny i Stefana Gałkowskich, ogromnych abstrakcyjnych prac ściennych i podłogowych Jolanty Owidzkiej, kontrastowych abstrakcji Emilii Bohdziewicz, a także gobelinów przedstawiających naturę oraz wydarzenia historyczne autorstwa Marii Łaszkiewicz, Barbary Falkowskiej, Anny Bednarczuk i Stefana Popławskiego. Na wystawie prezentowany jest także zachwycający gobelin Osieki – Bombaj Janiny Tworek-Pierzgalskiej.

Zgodnie z hasłem przewodnim tegorocznego Triennale w Łodzi, idea przekraczania granic obejmuje także wykraczanie poza podziały między dyscyplinami sztuki, różnymi kulturami i tożsamościami, bez czego praktyka artystyczna funkcjonuje w izolacji i ulega zawężeniu. Przykładem takiego szerokiego spojrzenia jest m.in. praca wideo Julity Wójcik Pozamiatać po włókniarkach z 2003 roku, która odnosi się do łódzkiej fabryki włókienniczej Ludwika Geyera, a także wykorzystujące technikę druku cyfrowego na pleksi kolaże Włodzimierza Cygana. W tej samej przestrzeni zobaczymy dwie współczesne achromatyczne prace Aleksandry Tyszkowskiej, studentki V roku w Pracowni Tkaniny Eksperymentalnej prof. Lidii Choczaj na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Uzupełnieniem ekspozycji jest dokumentacja fotograficzna performansu Urszuli Plewki-Schmidt z 1978 roku i jego reinterpretacja w wykonaniu kolektywu Elipsa.

 

Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej 
5.10.2019-2.02.2020

Kurator: Janis Jefferies
Współpraca: Monika Kowalczyk, CMWL
Produkcja: Beata Bocian
Projekt ekspozycji: Maja Pawlikowska
Lokalizacja: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi - Ośrodek Propagandy Sztuki 

Zobacz również


Spiritbox

Wystawa jest efektem rocznych warsztatów organizowanych przez Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi wspólnie z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

W KRATKĘ

Robotnicza chusta stała się punktem wyjścia do stworzenia wystawy, która zainaugurowała działalność przestrzeni ekspozycyjnej w niedawno wyremontowanej willi letniskowej będącej częścią Muzeum. Jest to miejsce, które ma służyć przede wszystkim dzieciom oraz ich najbliższym – rodzicom, opiekunom, nauczycielom.

Xawery Wolski. Sploty

Xawery Wolski to artysta znany na świecie głównie dzięki swoim monumentalnym rzeźbom. Wystawa w CMWŁ prezentuje nieznane dotąd szerzej wątki twórczości artysty. Wybrane prace skupiają się wokół szeroko rozumianego tematu splatania i nawiązują do tradycyjnych technik włókienniczych, takich jak wiązanie, tkanie, sznurowanie, dzianie czy szydełkowanie.

DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.