Archiwum wystaw


Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej 2019



Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej
Wystawa czynna do 02.02.2020 r. 

Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, odwołując się do tematu przewodniego 16. Międzynarodowego Triennale Tkaniny - Przekraczanie granic, prezentuje kolekcję dzieł pochodzących z archiwów łódzkiego Centralnego Muzeum Włókiennictwa. To jednocześnie hołd złożony pionierskiej wystawie Ireny Huml, prezentowanej w warszawskiej Zachęcie w 1961 roku, i refleksja nad nią. Na tej wystawie, pokazującej twórczość Heleny i Stefana Gałkowskich, obok prac tkackich zaprezentowano projekty i rysunki o różnej tematyce, niekoniecznie odnoszące się do tkanin.

Niektóre wątki poruszone w 1961 roku pozostały ważne także dziś, dlatego są obecne na Ogólnopolskiej Wystawie Tkaniny Unikatowej. Pojawiły się próby oceny ludowego rzemiosła i tkactwa w ramach nowych badań nad modernizmem. Widać predylekcję do performansu, kultury popularnej i medialnej, autobiografizm i upolitycznienie przeżyć osobistych, fragmentaryzację ciała, czego przykładem jest znakomita instalacja przestrzenna Janiny Tworek-Pierzgalskiej Miejsca z 1975 roku, a szacunek dla świata przyrody zyskuje nowe znaczenie wskutek „kryzysów klimatycznych” na całym świecie.

Ekspozycja pokazuje przykłady tkanin dwuosnowowych Eleonory Plutyńskiej, projektów dywanów Stefana Gałkowskiego oraz gobelinów Heleny i Stefana Gałkowskich, ogromnych abstrakcyjnych prac ściennych i podłogowych Jolanty Owidzkiej, kontrastowych abstrakcji Emilii Bohdziewicz, a także gobelinów przedstawiających naturę oraz wydarzenia historyczne autorstwa Marii Łaszkiewicz, Barbary Falkowskiej, Anny Bednarczuk i Stefana Popławskiego. Na wystawie prezentowany jest także zachwycający gobelin Osieki – Bombaj Janiny Tworek-Pierzgalskiej.

Zgodnie z hasłem przewodnim tegorocznego Triennale w Łodzi, idea przekraczania granic obejmuje także wykraczanie poza podziały między dyscyplinami sztuki, różnymi kulturami i tożsamościami, bez czego praktyka artystyczna funkcjonuje w izolacji i ulega zawężeniu. Przykładem takiego szerokiego spojrzenia jest m.in. praca wideo Julity Wójcik Pozamiatać po włókniarkach z 2003 roku, która odnosi się do łódzkiej fabryki włókienniczej Ludwika Geyera, a także wykorzystujące technikę druku cyfrowego na pleksi kolaże Włodzimierza Cygana. W tej samej przestrzeni zobaczymy dwie współczesne achromatyczne prace Aleksandry Tyszkowskiej, studentki V roku w Pracowni Tkaniny Eksperymentalnej prof. Lidii Choczaj na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Uzupełnieniem ekspozycji jest dokumentacja fotograficzna performansu Urszuli Plewki-Schmidt z 1978 roku i jego reinterpretacja w wykonaniu kolektywu Elipsa.

 

Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej 
5.10.2019-2.02.2020

Kurator: Janis Jefferies
Współpraca: Monika Kowalczyk, CMWL
Produkcja: Beata Bocian
Projekt ekspozycji: Maja Pawlikowska
Lokalizacja: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi - Ośrodek Propagandy Sztuki 

Zobacz również


ANTONI STARCZEWSKI. IDEA ZAPISU LINEARNEGO

Ekspozycja poświęcona jest postaci wybitnego artysty Antoniego Starczewskiego i jego dokonaniom twórczym na wielu polach działalności.

BOWNIK. PODSZERSTEK

„Bownik. Podszerstek” to wystawa prac Pawła Bownika, artysty wizualnego, który za pomocą fotografii tworzy wielowymiarową sztukę. Owocem jego artystycznych poszukiwań są niezwykłe projekty fotograficzne o mocnym obrazowym przekazie, będące intelektualną grą z symbolami, znakami i historią.

OBRAZY AUDYTYWNE

Obrazy Oli Kozioł nawiązują do pierwszych eksperymentów z fonoautografem i fonografem. Czarne tonda mają coś wspólnego z pierwszymi, zapewne nieudanymi, doświadczeniami Emila Berlinera (wynalazcy gramofonu) czy kultami cargo zaobserwowanymi na wyspach Oceanu Spokojnego...

Wystawa haftu "Inspirujemy kolorem"

Już po raz ósmy miłośnicy rękodzieła przysłali swoje prace na konkurs haftu „Inspirujemy Kolorem” organizowany przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz firmę DMC.

HELENA BOHLE-SZACKA. PRZENIKANIE

„Helena Bohle-Szacka. Przenikanie” to multidyscyplinarna wystawa oraz projekt badawczy, dla którego punktem wyjścia jest biografia i twórczość artystki, projektantki mody, graficzki, filantropki i kuratorki związanej z Białymstokiem, Łodzią, Warszawą i Berlinem.