Archiwum wystaw


Ziemia (P)oddana



Na początku było spojrzenie. Projekt „Punkty Widzenia. Młodzi o Triennale” rozpoczęliśmy od zaproszenia młodych ludzi (od 8 do 14 lat) do interpretacji dzieł prezentowanych na „16. Międzynarodowym Triennale Tkaniny” z własnej perspektywy. Dostali oni możliwość stworzenia katalogów, w których samodzielnie opisali i sfotografowali te prace, które uznali za najważniejsze, najbardziej ich dotyczące.

Kolejnym krokiem było zaproszenie uczestników projektu do stworzenia własnej wystawy – wcielenia się w rolę kuratorów i artystów. W ten sposób powstała Ziemia (P)oddana –  prezentacja, w której  tkanina artystyczna staje się medium przekazującym krzyk młodego pokolenia mieszkańców Ziemi.

Dzieła z tej hermetycznej dziedziny sztuki w oczach młodych kuratorów nabrały boleśnie aktualnego wyrazu. W toku pracy nad ich wyborem wyszło na jaw, że najistotniejszym zagadnieniem dla Lidki, Nadii, Hani, Apolonii, Franka, Michaliny i Adama jest zderzenie człowieka z przyrodą – to, w jaki sposób na siebie oddziałują oraz co możemy zrobić, by … nadal być.

Jest coś niezwykle przejmującego w ich wyborach oraz obiektach, które sami na tę wystawę stworzyli. Po kilku miesiącach wspólnej pracy powstała szczera i odważna wypowiedź dzieci przekonujących swoich rodziców i dziadków, że być może jeszcze nie jest za późno. Ale jest jeden warunek – wszyscy musimy usłyszeć ich głos.

Tworzyliśmy tę wystawę w czasach pandemii i izolacji, w stresie spowodowanym koniecznością dotrzymania terminu i pracy w zupełnie innych warunkach. Jednocześnie ta nowa sytuacja mocno koresponduje z tematyką wystawy. Lęk, niepewność, złość, rozczarowanie, nadzieja, poczucie wspólnoty/izolacji – takie emocje towarzyszyły nam podczas dopracowywania koncepcji. Jednak sama idea zogniskowania wystawy wokół ośmiu tematów: ziemia, woda, powietrze, człowiek, zwierzęta, rośliny, miasto/przemysł, filozofia – powstała podczas warsztatów prowadzonych przez Zofię Dubowską-Grynberg i Karolinę Iwańczyk na początku 2020 roku, gdy o pandemii mówiło się jak o strasznym, lecz jednak odległym od naszej rzeczywistości zagrożeniu. Dziś wiele osób myśli tak o skutkach zmian klimatycznych.

 

O wyjątkowości wystawy świadczy jej aktualność oraz przystępność. Prace z kolekcji Muzeum, w większości prezentowane na wcześniejszych edycjach Międzynarodowego Triennale Tkaniny, choć nadal posiadają rangę dzieł sztuki, zderzone zostały z obiektami i komentarzami stworzonymi przez uczestników projektu. Dzięki temu nabierają charakteru wypowiedzi nie tylko artystycznej, ale publicystycznej, stają się argumentami w dyskusji o wpływie człowieka na środowisko. By zachować zgodność z przesłaniem wystawy, wspólnie z uczestnikami i aranżerką Mają Pawlikowską, uznaliśmy, że jak najwięcej materiałów do budowania przestrzeni ekspozycji oraz obiektów pochodzić będzie z odzysku bądź z darów (materiały budowlane po minionych ekspozycjach, śmieci, meble). Świadomie zdecydowaliśmy także o rezygnacji z drukowania materiałów promocyjnych, zaś plakaty uczestnicy wykonali sami, korzystając z niezadrukowanych stron plakatów z poprzednich wystaw.

Podczas budowania wystawy współpracowało z nami wiele osób, którym bardzo chciałabym podziękować. Cały zespół CMWŁ, nasze rodziny, znajomi i przyjaciele, rodzice uczestników oraz ludzie zupełnie niezwiązani z muzeum angażowali się w organizację wystawy, ponieważ dotyczy ona rzeczy dla nich ważnych. Jako pomysłodawczyni i koordynatorka tego przedsięwzięcia jestem dumna z efektów naszej wspólnej pracy. Oglądając wystawę, pamiętajcie Państwo – mówią do Was ci, którzy otrzymują od nas tę planetę w stanie, na jaki pracowaliśmy kilkaset lat, czyniąc ją sobie poddaną.

Kto ich posłucha?

--

"ZIEMIA (P)ODDANA"
17.10.2020 - 13.02.2022

Kuratorzy: Nadia Burda, Apolonia Chętko, Hanna Czekalska, Michalina Kuśmierek, Lidia Strzelec, Franciszek Właziński
Pomysł, koordynacja, realizacja: Magdalena Gonera
Produkcja: Beata Bocian, Aleksandra Kmiecik
Scenografa wystawy: Maja Pawlikowska
Reżyseria światła: Artur Frątczak

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z programu „Edukacja kulturalna 2019” z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Miasta Łodzi. Sponsorem projektu jest firma Monnari a jego partnerami firma: Epufloor i Leroy Merlin.

Patronat medialny nad wystawą objęli: Magazyn Szum, TVP Kultura, portal Czas Dzieci i portal Miasto Dzieci.

Zobacz również


Spiritbox

Wystawa jest efektem rocznych warsztatów organizowanych przez Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi wspólnie z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

W KRATKĘ

Robotnicza chusta stała się punktem wyjścia do stworzenia wystawy, która zainaugurowała działalność przestrzeni ekspozycyjnej w niedawno wyremontowanej willi letniskowej będącej częścią Muzeum. Jest to miejsce, które ma służyć przede wszystkim dzieciom oraz ich najbliższym – rodzicom, opiekunom, nauczycielom.

Xawery Wolski. Sploty

Xawery Wolski to artysta znany na świecie głównie dzięki swoim monumentalnym rzeźbom. Wystawa w CMWŁ prezentuje nieznane dotąd szerzej wątki twórczości artysty. Wybrane prace skupiają się wokół szeroko rozumianego tematu splatania i nawiązują do tradycyjnych technik włókienniczych, takich jak wiązanie, tkanie, sznurowanie, dzianie czy szydełkowanie.

DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.