Archiwum wystaw


ETNO RETROSPEKCJA. SŁOWIAŃSKIE KORZENIE



18 maja - 16 czerwca 2019 r.
Budynek C, I piętro (za salą konferencyjną) 

 

Etno Retrospekcja. Słowiańskie korzenie to wystawa inspirowana tradycją  dawnych Słowian. Za pomocą takiej formy jak odzież, plakat, fotografia czy tkanina twórcy wystawy odwołują się do kultury, natury i dawnych wierzeń.

Słowiańska odzież i ozdoby są skomplikowanym system symboli i talizmanów ochronnych, z których każde spełnia określoną funkcję. Od niepamiętnych czasów Słowianie wierzyli, że ubranie, które zostało wykonane prawidłowo i z uczuciem nie tylko zdobi człowieka, ale daje również ochronę przed złymi siłami. SKN Designer zaprezentuje kolekcję 14 sylwetek inspirowaną ubiorem dawnych Słowian, która jest ukłonem w stronę dawnej kultury na ziemiach polskich. Ubiory są stworzone głównie z materiałów naturalnych - lnu, bawełny, skór, ozdobionych haftami, przełamanymi akcentami z materiałów sztucznych.

Kolejny element wystawy to plakat, odwołujący się do konkretnych wydarzeń czy symboli ważnych dla naszych przodków. W tej formie można zauważyć nawiązania m.in. do Nocy Kupałysymbolu młodości oraz niewinności czy inspiracjęznakiemAuseklis - boga będącego personifikacją Wenus. Dzięki jego trudowi słońce powraca na niebo, a wieczorem bóg przygotowuje się do walki, by sprowadzić je dla nas kolejnego dnia.

Stwory, bestie i opiekunowie poszczególnych sfer życia inspirowały twórców wystawy do stworzenia tkanin. Projektanci skupili się na najbardziej interesujących ich zagadnieniach z tego obszaru, dzięki czemu każda tkanina stanowi oddzielną historię. Realizacje przedstawiają tkaniny żakardowe i drukowane. Za przykład może służyć użycie symbolu Jumisa oraz ukazanie go w unowocześnionej formie na tkaninie drukowanej. Jumis dla Słowian był bóstwem rolniczym reprezentującym płodność i dobre zbiory oraz oznaką dobrobytu i szczęścia. Symbol ten posiada symetryczną formę, są to dwa skrzyżowane kłosy. Słowianie wykorzystywali ten symbol w tradycyjnej sztuce ludowej, jako ozdoba odzieży lub w malarstwie dekoracyjnym.

Będzie można zobaczyć także fotografie, będące kompozycją elementów dobranych na zasadzie kontrastu rzeczywistości Słowian a naszych realiów. Koncepcyjne układy plastikowych form w otoczeniu przyrody jako przejaw braku odpowiedzialności za środowisko i cichej akceptacji postępującego konsumpcjonizmu.

Autorzy:

Tkanina: Anna Szychulska, Martyna Głowacka, Ola Kasprzykiewicz, Helena Zwierzchowska, Karolina Okoń

Ubiór: Joanna Wielgus, Aniela Wachowska, Aleksandra Jędruch, Klaudia Badowska, Olga Kucko, Dorota Sobierajczyk, Anna Czapińska, Ola Czapińska, Marta Kołodziejczyk, Maja Hrycajewska

Plakat: Anna Szychulska, Alicja Dziąg, Aniela Wachowska, Julia Nowakowska, Natalia Nowak, Mateusz Mazański, Anna Eljasiak, Jolanta Boreczek, Paulina Zarzycka

Opiekunowie koła oraz realizacji plakatów:Dr hab. Dariusz Chojnacki, prof. PŁ, Dr Anna Szumigaj-Badziak

Opiekunowie realizacji tkaniny i ubioru:Dr Dorota Taranek, Dr Andrzej Foder

 

Zobacz również


WĄTKI I SPLOTY

Tytułowe wątki i sploty z jednej strony stanowią podstawę konstrukcji tkaniny, decydują o jej materialności oraz wytrzymałości, z drugiej zaś mogą stanowić o przebiegu i trwałości życia jednostki.

INSTALACJA MASQUEMASK AUTORSTWA JAIME HAYON

Koncepcją instalacji MASQUEMASK jest stworzenie szeregu masek/twarzy inspirowanych jego grafikami oraz osobistym trójwymiarowym wszechświatem, kolorem, liniami i motywami. To podróż po powierzchni oddziałującej z formą. 

100 FLAG NA 100-LECIE PRAW WYBORCZYCH POLEK

Wystawa jest pokłosiem artystycznego happeningu „Marsz 100 FLAG”, jaki odbył się w Warszawie w listopadzie 2018 z okazji setnej rocznicy zdobycia przez Polki praw wyborczych.

Wystawa czynna do 12 maja 2019 r.

ZA WOLNOŚĆ

Projekt eksperymentalny zrealizowany we współpracy ze studentami z pracowni Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej i Jakuba Stępnia Hakobo na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Wystawa czynna do 5 maja 2019 r.

JERZY ANTKOWIAK – MODA POLSKA

Ta historia rozpoczyna się w piwnicy domu Jerzego Antkowiaka w Komorowie. Właśnie tam projektant Tomasz Ossoliński odkrył imponujące archiwum ubrań z metką Mody Polskiej.