Archiwum wystaw


ETNO RETROSPEKCJA. SŁOWIAŃSKIE KORZENIE



18 maja - 16 czerwca 2019 r.
Budynek C, I piętro (za salą konferencyjną) 

 

Etno Retrospekcja. Słowiańskie korzenie to wystawa inspirowana tradycją  dawnych Słowian. Za pomocą takiej formy jak odzież, plakat, fotografia czy tkanina twórcy wystawy odwołują się do kultury, natury i dawnych wierzeń.

Słowiańska odzież i ozdoby są skomplikowanym system symboli i talizmanów ochronnych, z których każde spełnia określoną funkcję. Od niepamiętnych czasów Słowianie wierzyli, że ubranie, które zostało wykonane prawidłowo i z uczuciem nie tylko zdobi człowieka, ale daje również ochronę przed złymi siłami. SKN Designer zaprezentuje kolekcję 14 sylwetek inspirowaną ubiorem dawnych Słowian, która jest ukłonem w stronę dawnej kultury na ziemiach polskich. Ubiory są stworzone głównie z materiałów naturalnych - lnu, bawełny, skór, ozdobionych haftami, przełamanymi akcentami z materiałów sztucznych.

Kolejny element wystawy to plakat, odwołujący się do konkretnych wydarzeń czy symboli ważnych dla naszych przodków. W tej formie można zauważyć nawiązania m.in. do Nocy Kupałysymbolu młodości oraz niewinności czy inspiracjęznakiemAuseklis - boga będącego personifikacją Wenus. Dzięki jego trudowi słońce powraca na niebo, a wieczorem bóg przygotowuje się do walki, by sprowadzić je dla nas kolejnego dnia.

Stwory, bestie i opiekunowie poszczególnych sfer życia inspirowały twórców wystawy do stworzenia tkanin. Projektanci skupili się na najbardziej interesujących ich zagadnieniach z tego obszaru, dzięki czemu każda tkanina stanowi oddzielną historię. Realizacje przedstawiają tkaniny żakardowe i drukowane. Za przykład może służyć użycie symbolu Jumisa oraz ukazanie go w unowocześnionej formie na tkaninie drukowanej. Jumis dla Słowian był bóstwem rolniczym reprezentującym płodność i dobre zbiory oraz oznaką dobrobytu i szczęścia. Symbol ten posiada symetryczną formę, są to dwa skrzyżowane kłosy. Słowianie wykorzystywali ten symbol w tradycyjnej sztuce ludowej, jako ozdoba odzieży lub w malarstwie dekoracyjnym.

Będzie można zobaczyć także fotografie, będące kompozycją elementów dobranych na zasadzie kontrastu rzeczywistości Słowian a naszych realiów. Koncepcyjne układy plastikowych form w otoczeniu przyrody jako przejaw braku odpowiedzialności za środowisko i cichej akceptacji postępującego konsumpcjonizmu.

Autorzy:

Tkanina: Anna Szychulska, Martyna Głowacka, Ola Kasprzykiewicz, Helena Zwierzchowska, Karolina Okoń

Ubiór: Joanna Wielgus, Aniela Wachowska, Aleksandra Jędruch, Klaudia Badowska, Olga Kucko, Dorota Sobierajczyk, Anna Czapińska, Ola Czapińska, Marta Kołodziejczyk, Maja Hrycajewska

Plakat: Anna Szychulska, Alicja Dziąg, Aniela Wachowska, Julia Nowakowska, Natalia Nowak, Mateusz Mazański, Anna Eljasiak, Jolanta Boreczek, Paulina Zarzycka

Opiekunowie koła oraz realizacji plakatów:Dr hab. Dariusz Chojnacki, prof. PŁ, Dr Anna Szumigaj-Badziak

Opiekunowie realizacji tkaniny i ubioru:Dr Dorota Taranek, Dr Andrzej Foder

 

Zobacz również


ANTONI STARCZEWSKI. IDEA ZAPISU LINEARNEGO

Ekspozycja poświęcona jest postaci wybitnego artysty Antoniego Starczewskiego i jego dokonaniom twórczym na wielu polach działalności.

BOWNIK. PODSZERSTEK

„Bownik. Podszerstek” to wystawa prac Pawła Bownika, artysty wizualnego, który za pomocą fotografii tworzy wielowymiarową sztukę. Owocem jego artystycznych poszukiwań są niezwykłe projekty fotograficzne o mocnym obrazowym przekazie, będące intelektualną grą z symbolami, znakami i historią.

OBRAZY AUDYTYWNE

Obrazy Oli Kozioł nawiązują do pierwszych eksperymentów z fonoautografem i fonografem. Czarne tonda mają coś wspólnego z pierwszymi, zapewne nieudanymi, doświadczeniami Emila Berlinera (wynalazcy gramofonu) czy kultami cargo zaobserwowanymi na wyspach Oceanu Spokojnego...

Wystawa haftu "Inspirujemy kolorem"

Już po raz ósmy miłośnicy rękodzieła przysłali swoje prace na konkurs haftu „Inspirujemy Kolorem” organizowany przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz firmę DMC.

HELENA BOHLE-SZACKA. PRZENIKANIE

„Helena Bohle-Szacka. Przenikanie” to multidyscyplinarna wystawa oraz projekt badawczy, dla którego punktem wyjścia jest biografia i twórczość artystki, projektantki mody, graficzki, filantropki i kuratorki związanej z Białymstokiem, Łodzią, Warszawą i Berlinem.