Archiwum wystaw


„TRWAŁOŚĆ TKANINY. MIĘKKIE MEDIUM W PRACACH EWY MARII PORADOWSKIEJ-WERSZLER”



Budynek A, I piętro

Wystawa czynna od 27.04.2017 r. do 20.08.2017 r

O Profesor Ewie Marii Poradowskiej-Werszler pisano, że „w polskim życiu artystycznym jest instytucją – wielką, jedyną i chyba z nikim nieporównywalną”. Od pięciu dekad z wyjątkową pasją zajmuje się uprawianiem sztuki tkaniny, ale jest także wyjątkowo energicznym organizatorem wielu wydarzeń artystycznych, doświadczonym i bardzo aktywnym pedagogiem. Mimo, że dyplom z architektury wnętrz uzyskała we wrocławskiej PWSSP, słynnej z dokonań w dziedzinie szkła i ceramiki, niemal bez reszty uwiodła ją tkanina. O swoim życiu artystka mówi, że to osnowa, na której przeplata rozmaite wątki. Ma w swoim dorobku ponad 265 tkanin i obiektów zrealizowanych z użyciem tekstylnego medium, które pokazała na 78 pokazach indywidualnych i 402 ekspozycjach zbiorowych.

Na wystawie można zobaczyć 50 prac artystki pogrupowanych w trzech zespołach. Są to klasycznie tkane gobeliny, wykonane z kowarskiej wełny, prace strukturalne z lnu i innych delikatnych tkanin oraz kompozycje oparte na wywodzących się z odległej przeszłości technikach folowniczych. Ekspozycję na pierwszym piętrze budynku A można oglądać do 20 sierpnia.

Kuratorka: Małgorzata Wróblewska-Markiewicz

Producentka: Magdalena Sibera

Projekt ekspozycji i projekt graficzny: Mieczysław Owczarek

Program wydarzeń towarzyszących wystawie.

Tekst kuratorski.

Zobacz również


DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.

ZMĘCZENIE MATERIAŁU. OGÓLNOPOLSKA WYSTAWA TKANINY UNIKATOWEJ

Wystawa skupia się na związkach tkaniny artystycznej i innych dziedzin sztuki będących elementem współczesnego polskiego krajobrazu artystycznego.

„Costumes and contemplations”

Wystawa „Costumes and contemplations”, prezentowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, jest pierwszą z cyklu ekspozycji, na których spotykają się prace projektantów kilku różnych pokoleń. Wszystkich autorów łączy związek z Akademią Sztuk Pięknych w Wilnie.

ŁÓDŹ: PRAKTYKA SPOŁECZNEJ INTERAKCJI

Istotą sztuki Khomenko są eksperymenty z tkaninami, które artystka przeprowadza wspólnie z grupą ochotników. Razem z nimi bada i tworzy nowe kroje oraz połączenia kolorystyczne. Estetyka projektów powstaje spontanicznie, ale ich realizacja oparta jest na technologicznej precyzji. Kijowianka opracowała bowiem własną metodę zgniatania i sprasowywania materiałów, która jest czymś więcej niż tylko upcyclingiem.